Sökning: "Can Unger"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Can Unger.

  1. 1. Sömn i relation till vandrande tankar : En kvantitativ kognitionsstudie om spontaneous och deliberate mind wandering

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Amanda Fransson; Ingrid Unger Frick; [2024]
    Nyckelord :Mind wandering; spontaneous mind wandering; deliberate mind wandering; sömnstörning; ålder; kön;

    Sammanfattning : Människor tenderar att driva iväg i tankarna en stor del av den vakna tiden oavsett vad de företar sig. Vidare uppvisar befolkningen otillräcklig sömn vilket är avgörande för kognitiva förmågan och individers hälsa. LÄS MER

  2. 2. Utbildningsinsatser som kan öka sjuksköterskors kunskaper för identifiering av sepsis: En deskriptiv litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för vårdvetenskap

    Författare :Therése Sundell; Emma Unger; [2023]
    Nyckelord :Educational interventions; knowledge; nurses; quality improvement; sepsis; Förbättringsarbete; kunskap; sepsis; sjuksköterskor; utbildningsinsatser;

    Sammanfattning : Bakgrund: Miljontals människor världen över avlider årligen till följd av sepsis. Tidigare forskning har visat att det råder bristande kunskaper bland sjuksköterskor att identifiera, hantera och behandla sepsis därför ansågs behovet av att utbilda dem ytterligare föreligga. Omvårdnad är sjuksköterskans huvudområde. LÄS MER

  3. 3. Effects of Head-Coupled Perspective on User Experience in a First-Person Shooter Game

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Nathanael Remstedt; Filip Unger; [2023]
    Nyckelord :Head-Coupled Perspective; User Experience; Game Experience Questionnaire; Video Games; Huvudkopplat Perspektiv; Användarupplevelse; Frågeformulär om Spelupplevelse; Datorspel;

    Sammanfattning : Background. Head-tracking enables the use of head movements as a form of input for video games. Some games allow the player to use their head to orient the in-game camera. However, the movement of the in-game camera is seldom proportional to the movement of the player. LÄS MER

  4. 4. The Doorstep Realm Exploring children’s democratic experimentalism in public space

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och design

    Författare :Amelia Dray; [2022-05-27]
    Nyckelord :Child Culture Design; Child culture;

    Sammanfattning : The Doorstep Realm explores children’s everyday acts of democracy within the frame of Democratic Experimentalism [Unger, 2001] for the purpose of enriching and extending children’s spatial belonging and democratic engagement in public space. The project argues that children have limited opportunity to engage within a wide range of public space. LÄS MER

  5. 5. Nudge Me if You Can : Social Nudging to Reduce Water Consumption in Private Households on the Island of Gotland, Sweden

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Silva Elena Ostheimer; Verena Unger; [2021]
    Nyckelord :Water Scarcity; Private Water Consumption; Behavioural Economics; Social Nudging; Focus Theory of Normative Conduct; Action Research; Gotland;

    Sammanfattning : This thesis acknowledges the increasingly important issue of global freshwater scarcity. It focuses on water consumption in private households and examines whether social nudging, specifically the focus theory of normative conduct, can serve as a tool to reduce it. LÄS MER