Sökning: "Care Didactics"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden Care Didactics.

  1. 1. Lyssnande läsning : En studie om ljudböckers möjlighet att öka gymnasieelevers motivation till läsning av skönlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Julia Ljungblad; [2023]
    Nyckelord :quantitative survey; Swedish didactics; upper secondary education; reading; fiction; motivation; audiobook;

    Sammanfattning : Youths tend to spend less and less time reading, although they still consider that they would like to read more. This dilemma is particularly interesting within the teaching of the Swedish language in school since reading fiction is a vital part of the subjects’ content. LÄS MER

  2. 2. “Det ingick i livet” : Minnen om barndom och vardag i barnsomsorgen och omsorg om barn 1940–1950

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Margreth Engfors; [2022]
    Nyckelord :Childhood; everyday life; formal and informal childcare; views of children; oral history; preschool didactics; Barndom; vardagsliv; formell och informell barnomsorg; barnsyn; muntlig historia; förskoledidaktik;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka hur äldre personer ser tillbaka på sin barndom och vardag i barnomsorgen 1940–1950. Genom muntlig historia som teori analyseras de minnen och berättelser som har samlats genom en enkät och textdiskussion från 16 personer via forum på internet. LÄS MER

  3. 3. "Men Naturen bryr sig inte" : En ekokritisk analys av tre bilderböcker samt en diskurs om miljömedveten litteratur för barn

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Emilie Sørensen; [2022]
    Nyckelord :Sprätten satt på toaletten; Annika Elmqvist; En blommas liv; Stefan Casta; Sara Lundberg; Naturen; Emma Adbåge; human; nature; ecomimesis; Timothy Morton; anthropomorphism; anthropocentrism; Maria Nikolajeva; picture book; picture books; didactics; aesthetics; environment; Sprätten satt på toaletten; Annika Elmqvist; En blommas liv; Stefan Casta; Sara Lundberg; Naturen; Emma Adbåge; människa; natur; ekomimesis; Timothy Morton; antropomorfism; antropocentrism; Maria Nikolajeva; bilderbok; bilderböcker; didaktik; estetik; miljö;

    Sammanfattning : In this essay I study how humans and nature are portrayed in three Swedish picture books: Sprätten satt på toaletten(1970) by Annika Elmqvist, En blommas liv (2008) by Stefan Casta and Sara Lundberg and Naturen (2020) by Emma Adbåge. This is done based on the concept of ecomimesis from Timothy Morton's Ecology without Nature: Rethinking Environmental Aesthetics (2007) and other ecocritical terms such as: anthropocentrism, anthropomorphism and nature. LÄS MER

  4. 4. "Och väggarna förvandlades till världen runtomkring" : pedagogers röster och praktiker kring att främja elevers fantasi och kreativitet i och genom fritidshemmets inomhusmiljö

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Mia Thorén; [2020]
    Nyckelord :Artifact; creativity; design; didactics; fantasy; leisure-time centre; physical learning environment; Artefakt; design; didaktik; fantasi; fritidshem; fysisk lärmiljö; kreativitet;

    Sammanfattning : Betoningen i fritidshemmets och dess pedagogers uppdrag ligger på det som många gånger är oförutsägbart – lek, utforskande och kreativa arbetssätt samt att främja elevers fantasi och kreativitet. Fritidshemmet är även en fysisk plats – en komplex miljö där förväntningar om informellt lärande och omsorg ska iscensättas och ta plats. LÄS MER

  5. 5. "Det är ju ytterligare ett rum på förskolan, ta vara på det!" : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar om hur de förhåller sig till utomhuspedagogiska aktiviteter i sin dagliga verksamhet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Emma Sundin; [2019]
    Nyckelord :Outdoor education; teachers approach; preschool playground; didactics; Utomhuspedagogik; pedagogers förhållningssätt; förskolegård; didaktik;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka förskollärares uppfattningar om hur de förhåller sig till utomhuspedagogiska aktiviteter i sin dagliga verksamhet.   Studien genomfördes med hjälp av kvalitativa intervjuer med fyra förskollärare i en stor stad. LÄS MER