Sökning: "Care ethics perspective"
Visar resultat 21 - 25 av 61 uppsatser innehållade orden Care ethics perspective.
21. Pedagogers arbete med gruppkänsla i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskolepedagoger ser på och arbetar med trygghet, gruppkänsla och gruppstärkande aktiviteter i förskolans vardag. Undersökningen har genomförts genom kvalitativa intervjuer på två förskolor i Skåne. LÄS MER
22. Att åldras tillsammans : Parboendegarantin och dess etiska utmaningar inom äldreomsorgen - biståndshandläggares och enhetschefers perspektiv
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Socialt arbeteSammanfattning : Den kvalitativa studien har syftat till att undersöka handläggningen och verkställigheten av parboendegarantin i det svenska välfärdssystemet ur biståndshandläggare och enhetschefers perspektiv inom äldreomsorgen. Studien har givit en inblick i hur de yrkesverksamma med erfarenhet av parboendegarantin beskrivit samspelet mellan organisation, professionsetik och professionellt handlingsutrymme i etiska utmaningar som kan uppstå under handläggningen och verkställigheten. LÄS MER
23. Exkludering utifrån ett omsorgsetiskt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Abstract Förskolans läroplan (2018) betonar att alla barn ska ges möjlighet att delta, utifrån egna förmågor och förutsättningar, i gemensamma lekar. Arbetslaget i förskolan ska vara närvarande för att uppmärksamma faktorer som begränsar leken. LÄS MER
24. Sjuksköterskors erfarenheter av fastspänning i psykiatrisk heldygnsvård - en intervjustudie
Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)Sammanfattning : Bakgrund: Fastspänning är en intervention för att som sista utväg hantera hotfulla och våldsamma patienter i svensk psykiatrisk heldygnsvård. Dock är dess effekt bristande vetenskapligt utvärderad. Patientens perspektiv visar på en komplex upplevelse med risk för fysiska och psykiska skador. LÄS MER
25. Bemötandet av barns utmanande beteende i förskolan ur ett omsorgsetiskt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : This study aims to reveal what preschool teachers and pedagogues think about and how they act when it comes to meeting the behavior and needs of children with challenging behaviour from a perspective of ethics of care as developed by Nel Noddings. Statistics claim that this kind of behavior is on the rise and it is therefore of relevance to see how teachers and pedagogues can give care to children who displays behavioral problems. LÄS MER