Sökning: "Career counsellors"

Visar resultat 1 - 5 av 47 uppsatser innehållade orden Career counsellors.

  1. 1. Studie- och yrkesvägledarprofessionen: att yrkeslegitimera eller inte yrkeslegitimera

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Via Sabado; Esma Cetina; [2023]
    Nyckelord :Study and career guidance counsellor; professional license; professionalizing; profession; NICE handbook.; Studie- och yrkesvägledare; yrkeslegitimation; professionalisering; profession; NICE-handboken;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate how study and career guidance counsellors view their profession in connection with a professional license with the main questions being: 1.     Should a professional licensing card for study and career guidance counsellors be introduced? 2. LÄS MER

  2. 2. Det finns en plats för alla : En kvalitativ studie om vägledningsarbetet med nyanlända på språkintroduktion

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Karim Tano; Juliana Tekin; [2023]
    Nyckelord :Career counselor; language introduction; newly arrived; guidance; Studie- och yrkesvägledare; språkintroduktion; nyanländ; vägledning;

    Sammanfattning : Skolorna i Sverige har tagit emot många nyanlända elever och trots erfarenheten identifieras detfortfarande utvecklingsområden, framför allt inom studie- och yrkesvägledning. Vi har valt attundersöka studie- och yrkesvägledares perspektiv på vägledningsarbetet med nyanlända elever påspråkintroduktion. LÄS MER

  3. 3. Studie- och yrkesvägledares upplevelser av sina kompetenser och kompetensutveckling : En studie om vägledning med nyanlända elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mia Eren; Sonja Ragab; [2023]
    Nyckelord :studie- och yrkesvägledare; kompetens; kompetensutveckling nyanlända elever; språkintroduktionsprogrammet;

    Sammanfattning : Studie- och yrkesvägledning är av stor betydelse för nyanlända individer som kommer till Sverige, där de står inför unika utmaningar och behov. Att vägleda nyanlända elever innebär att navigera genom en komplex process som kräver inkludering och kunskap om de lagar och regler som styr deras möjligheter att intergreras i utbildning och arbetsliv. LÄS MER

  4. 4. Det flexibla arbetslivetspåverkan på människor : En nyfiken vägledares utforskande av människors reaktioner påomställningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Backa Katarina Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Job loss; effects of job loss; coping; work transition; career transition; career counselling.; Förlust av arbete; coping; karriäromställning; karriärvägledning; studie- och yrkesvägledning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra till en djupare förståelse för hur människor känslomässigtpåverkas av och hanterar påtvingade omställningar under karriären. Detta är ur ett studie- ochyrkesvägledningsperspektiv en viktig fråga eftersom dagens föränderliga arbetsmarknad och fokus pålivslångt lärande innebär att vägledare sannolikt kommer att arbeta alltmer med en målgrupp i olikaformer av karriäromställning. LÄS MER

  5. 5. Hela skolans ansvar : En kvalitativ studie av studie- och yrkesvägledares perspektiv på vid vägledning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Malin Hedin; Cecilia Lanerud Weinacht; [2022]
    Nyckelord :Studie- och yrkesvägledning; hela skolans ansvar; vägledning i vid bemärkelse; samverkan; valkompetens;

    Sammanfattning : I en granskning av Skolinspektionen framkom att ansvaret för vägledningen i skolan ligger på den enskilda studie- och yrkesvägledaren, vilket betonas i de styrdokument som reglerar vägledning i skolan. Syftet med studien är att få en inblick i hur studie- och yrkesvägledare inom grundskolan uppfattar och beskriver skolans arbete med vägledning i vid bemärkelse. LÄS MER