Sökning: "Careership-teorin"

Visar resultat 16 - 20 av 26 uppsatser innehållade ordet Careership-teorin.

  1. 16. GYMNASIEVALET I BACKSPEGELN : En retrospektiv studie om elevers tankar, känslor och reflektioner om gymnasievalet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Frida Nederlund; Erik Westerlind; [2018]
    Nyckelord :Gymnasieelever; gymnasievalet; gymnasieutbildning; reflektionsprocess; fria skolvalet;

    Sammanfattning : Det fria skolvalet syftade till att bidra till ökad valfrihet för elever dock försvårade ett ökat utbud för elever att fatta väl underbyggda gymnasieval. Studiens utgångspunkt var att få ökad insikt i hur elever resonerade kring sitt gymnasieval i ett retrospektivt perspektiv. LÄS MER

  2. 17. Afghanska elevers resa genom utbildning : En kvalitativ studie om afghanska nyanlända mäns möte med svenska gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Laith Hekmat; Robin Van Tran; [2018]
    Nyckelord :Nyanlända; social reproduktion; andrafiering; gymnasieskolan; afghanska elever;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur nyanlända afghanska mäns bakgrund har påverkat deras skolkarriärer i Sverige, genom att använda kvalitativa intervjuer med sex afghanska elever. De berättar i retrospektiv om erfarenheterna och kapital i hemlandet och tiden som nyanländ på gymnasieskolan. LÄS MER

  3. 18. Studie- och yrkesvägledning Hela skolans ansvar – ur ett lärarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Gary Bardeman; Erika Isaksson; [2017]
    Nyckelord :bred vägledning; handlingshorisont; grundskola; lärarperspektiv; väl underbyggda val;

    Sammanfattning : Enligt Skolverkets allmänna råd ”Arbete med studie- och yrkesvägledning” ska alla inom skolan bidra till att eleverna gör väl underbyggda studie- och yrkesval. Vägledningsprocessen bör ske tidigt i skolåldern för att bredda elevernas handlingshorisont och kännedom om flera yrken. LÄS MER

  4. 19. Vägledning med genusglasögonen på : Studie- och yrkesvägledare i grundskolan beskriver sitt arbete utifrån ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Cecilia Vikenstrand; [2017]
    Nyckelord :studie- och yrkesvägledning; genusperspektiv; könsreproducerande mönster; vidga handlingshorisonten;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur arbetet med ett genusperspektiv på studie- och yrkesvägledning utformas i grundskolan. Studien belyser frågor om hur vägledare ser på sitt uppdrag och hur de beskriver sitt arbete med att ha ett genusperspektiv på vägledning. LÄS MER

  5. 20. Niornas föreställningar om gymnasieprogram Vad påverkar elevers gymnasieval och hur ser de på sin framtid?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ida Cronvall; Pauline Friis; [2017]
    Nyckelord :Framtid; Gymnasieval; Habitus; Högskoleförberedande program; Yrkesprogram;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka föreställningar elever i årskurs nio, som genomfört sitt gymnasieval, har om att välja högskoleförberedande program eller yrkesprogram. Frågorna som behandlas handlar om vem och vad som påverkat elevernas gymnasieval, vilka föreställningar de har om högskoleförberedande program respektive yrkesprogram. LÄS MER