Sökning: "Careership-teorin"
Visar resultat 16 - 20 av 26 uppsatser innehållade ordet Careership-teorin.
16. GYMNASIEVALET I BACKSPEGELN : En retrospektiv studie om elevers tankar, känslor och reflektioner om gymnasievalet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Det fria skolvalet syftade till att bidra till ökad valfrihet för elever dock försvårade ett ökat utbud för elever att fatta väl underbyggda gymnasieval. Studiens utgångspunkt var att få ökad insikt i hur elever resonerade kring sitt gymnasieval i ett retrospektivt perspektiv. LÄS MER
17. Afghanska elevers resa genom utbildning : En kvalitativ studie om afghanska nyanlända mäns möte med svenska gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur nyanlända afghanska mäns bakgrund har påverkat deras skolkarriärer i Sverige, genom att använda kvalitativa intervjuer med sex afghanska elever. De berättar i retrospektiv om erfarenheterna och kapital i hemlandet och tiden som nyanländ på gymnasieskolan. LÄS MER
18. Studie- och yrkesvägledning Hela skolans ansvar – ur ett lärarperspektiv
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Enligt Skolverkets allmänna råd ”Arbete med studie- och yrkesvägledning” ska alla inom skolan bidra till att eleverna gör väl underbyggda studie- och yrkesval. Vägledningsprocessen bör ske tidigt i skolåldern för att bredda elevernas handlingshorisont och kännedom om flera yrken. LÄS MER
19. Vägledning med genusglasögonen på : Studie- och yrkesvägledare i grundskolan beskriver sitt arbete utifrån ett genusperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur arbetet med ett genusperspektiv på studie- och yrkesvägledning utformas i grundskolan. Studien belyser frågor om hur vägledare ser på sitt uppdrag och hur de beskriver sitt arbete med att ha ett genusperspektiv på vägledning. LÄS MER
20. Niornas föreställningar om gymnasieprogram Vad påverkar elevers gymnasieval och hur ser de på sin framtid?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka föreställningar elever i årskurs nio, som genomfört sitt gymnasieval, har om att välja högskoleförberedande program eller yrkesprogram. Frågorna som behandlas handlar om vem och vad som påverkat elevernas gymnasieval, vilka föreställningar de har om högskoleförberedande program respektive yrkesprogram. LÄS MER