Sökning: "Carin johansson"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden Carin johansson.

  1. 1. Speciallärares och lärares praktiska arbete med tidigare insatser för att främja elevers språk-, skriv- och läsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Carin Johansson; AnnaLena Bodin; [2019]
    Nyckelord :Finlands skolresultat; fonem-grafem-koppling; fonologisk medvetenhet; framgångsrik läs- och skrivundervisning; läromedel; pedagogisk kartläggning; speciallärarrollen; tidiga insatser.;

    Sammanfattning : Syftet med självständiga arbetet är att belysa hur speciallärare och lärare beskriver sitt förebyggande arbete kring språk-, skriv- och läsutveckling genom tidiga insatser. Vi utgick från våra frågeställningar; Hur beskriver några speciallärare och lärare upptäckten av elever som ligger i riskzonen för att utveckla läs- och skrivsvårigheter? Vilka arbetssätt, metoder och läromedel använder några speciallärare och lärare för att arbeta förebyggande med språk-, skriv- och läsutveckling? För att besvara frågeställningarna har vi valt kvalitativa intervjuer med 7 speciallärare och 3 lärare som arbetar med elever från förskoleklass till årskurs 3. LÄS MER

  2. 2. Inskolningsmodeller i förskolan : en fråga om trygghet och förtroende.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anna Bjuggren Svensson; Carin Johansson; [2018]
    Nyckelord :Inskolningsmodeller; trygghet; förtroende;

    Sammanfattning : För oss är inskolningen grunden till trygghet och förtroende på förskolan, både för barn och för deras vårdnadshavare. Det är vid inskolningen den värdefulla relationen skapas mellan barn – förskollärare och förskollärare – vårdnadshavare. LÄS MER

  3. 3. Förskolegården : En studie av pedagogers agerande och tankar kring hur de stödjer barns lek ute.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Frida Ek; Carin Johansson; [2016]
    Nyckelord :förskola; förskolegård; pedagog; förhållningssätt; lek;

    Sammanfattning : Den här undersökningen syftar till att belysa hur pedagoger stödjer barns lek på förskolegården. Undersökningen är en kvalitativ studie där två olika datainsamlingsmetoder använts.  För att synliggöra pedagogers agerande på förskolegården har observationer genomförts. LÄS MER

  4. 4. Käpphäst eller universallösning? En litteraturstudie rörande uppkomsten av den solidariska lönepolitiken

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Ekonomisk-historiska institutionen

    Författare :Carin Johansson; [2016]
    Nyckelord :Wage policy of solidarity; Rehn and Meidner; the Stockholm school; Fackföreningsrörelsen ; literature study; Business and Economics;

    Sammanfattning : The Swedish Confederation of Trade Unions (LO) presented a new political report in 2015 with the purpose of renewing the wage policy of solidarity. The aim with a renewed wage policy is to create full employment instead of the present mass unemployment, to decrease the wage gap and to eliminate wagedrifts. LÄS MER

  5. 5. Hälsosamma kostvanor : En kvalitativ studie om fritidshemmets inverkan på elevers kostvanor

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Carin Johansson; Sara Eriksson; [2016]
    Nyckelord :Hälsosamma kostvanor; fritidshemmet; frukost; mellanmål; habitus; ramfaktorer;

    Sammanfattning : Arbetet handlar om hur tre fritidspedagoger uppfattar fritidshemmet som en arena att arbete med elevers hälsosamma kostvanor, vilka utmaningar detta för med sig samt hur de ser på sin egen roll i arbetet. För att besvara arbetets syfte och frågeställning har en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer använts. LÄS MER