Sökning: "Carina Arvidsson"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden Carina Arvidsson.
1. Tal och gesters samverkan i undervisningen : En empirisk studie på lågstadiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka sambandet mellan tal och gester utifrån lärares resonemang och språkbruk i klassrummet. Studien utgår från ett förkroppsligande perspektiv där begreppen deiktiska gester, metaforiska gester, ikoniska gester och rytmiska gester återfinns. LÄS MER
2. Det kommunikationsstödjande klassrummet : Lågstadielärares undervisning och resonemang om elevers muntliga kommunikation
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Föreliggande studies syfte är att undersöka hur fyra lärare på lågstadiet arbetar och resonerar när det gäller att få elever att kommunicera muntligt. Studiens teoretiska ram bygger på ett observationsverktyg som fokuserar på tre dimensioner i det kommunikationsstödjande klassrummet: miljö, lärtillfällen och interaktioner (Dock-rell, Bakopoulou, Law, Spencer & Lindsay, 2012:15). LÄS MER
3. Reflektion i klinisk praktik : Handledning av sjuksköterskestudenter i sjukhusansluten vård - en litteraturstudie
Magister-uppsats, Avdelningen för omvårdnadSammanfattning : Introduktion: Att handleda studenter ingår i sjuksköterskans yrkesroll. Handledning utförs med en handledningsmodell som grund där samarbetet mellan lärosätet och den kliniska verksamheten tydliggörs. Olika pedagogiska modeller finns utarbetade med syfte att stödja studenten i lärandet. LÄS MER
4. Hitta språket i ämnet : Språkutvecklande arbetssätt i SO-undervisningen
Kandidat-uppsats, Institutionen för språk och litteratur, SOLSammanfattning : .... LÄS MER
5. Barn i sorg : Förskollärare med lekarbetspedagogisk utbildning intervjuade om barn och sorg
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Ämnesavdelningen för didaktikSammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att utforska pedagogiken vid förskolans bemötande och lekens betydelse för barn som genomgår sorg. Vi vill genom detta arbete få kunskap om hur pedagoger bör förhålla sig till barn som sörjer. LÄS MER