Sökning: "Carina Modell"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden Carina Modell.

  1. 1. To Activate, Expose and Elicit thinking : a three step journey Teacher actions and student thinking in 18 Swedish mathematics classrooms in upper secondary

    Master-uppsats, KTH/Lärande

    Författare :Carina Bark; [2023]
    Nyckelord :mathematical thinking; classroom observations; thinking progression; higher order thinking skills; HOTS; mathematics education; upper secondary; matematiskt tänkande; klassrumsobservationer; högre ordningens tänkande; tänkande-progression; HOTS; matematikundervisning; gymnasium;

    Sammanfattning : Today’s research, as well as current Swedish governance documents, stress the high importance of developing students’ abstract, individual and critical thinking in mathematics education. The needs for such quality thinking however stand in stark contrast to the ‘traditional mathematics education’, which cannot be expected to develop such thinking. LÄS MER

  2. 2. Attraktivt arbete inom äldreomsorgen : Vad kännetecknar en attraktiv arbetsplats för undersköterskor och vårdbiträden?

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Personal och arbetsliv

    Författare :Kristine Berglind Hallberg; Carina Olsén; [2020]
    Nyckelord :Elderly care; Attractive workplace; Assistant nurses; Care assistant; Home care; Retirement home; Äldreomsorg; Attraktivt arbete; Undersköterskor; Vårdbiträden; Hemtjänst; Omsorgsboende;

    Sammanfattning : Titel: Attraktivt arbete inom äldreomsorgen - Vad kännetecknar en attraktiv arbetsplats för undersköterskor och vårdbiträden? Bakgrund och problematisering: Inom de närmaste åren kommer fler människor vara i behov av omvårdnadsinsatser. Detta på grund av att människan lever längre och därmed också har flera sjukdomsbilder och är i behov av en mer omfattande omvårdnad. LÄS MER

  3. 3. Himmelska barn-himmel eller helvete i skolan : Några särbegåvade vuxnas upplevelser av den undervisningssituation de hade på lektionstid i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Carina Wennberg; Mervi Eklund; [2020]
    Nyckelord :differentierad undervisning; matematik; studieteknik; särbegåvning; underprestera; utmaningar;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka några särbegåvade vuxna personers upplevelser av den undervisningssituation de hade på lektionstid i grundskolan, med fokus på lärande och matematik. Vi har även undersökt vilka idéer några särbegåvade har kring hur undervisning kan utformas för att förhindra att problem i lärandet uppstår och en bättre kunskapsutveckling ska möjliggöras. LÄS MER

  4. 4. Arbetsgivares erfarenheter av SE/IPS på den svenska konkurrensutsatta arbetsmarknaden

    Magister-uppsats, Luleå tekniska universitet/Hälsa och rehabilitering

    Författare :Carina Karlsson; [2017]
    Nyckelord :Supported Employment SE ; Individual Placement and Support IPS ; vocational rehabilitation; employers experiences; occupational therapy; severe mental illness;

    Sammanfattning : Syftet med aktuell studie är att belysa arbetsgivares erfarenheter av arbetsrehabiliteringsmetoden SE/ IPS för personer med psykisk funktionsnedsättning på den svenska konkurrensutsatta arbetsmarknaden. Lämplighetsurval praktiserades och utforskande kvalitativ ansats valdes utifrån studiens syfte, intervjuer genomfördes som datainsamlingsmetod och kvalitativ innehållsanalys tillämpades. LÄS MER

  5. 5. Det sociala klimatet i lärandemiljöer : En pilotstudie kring självskattningsverktyget MAVIS möjligheter att vägleda och stödja förändringar i två lärargrupper i en grundskola.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Linnéa Bredwad; Carina Wikman; [2017]
    Nyckelord :lärandemiljö; socialt klimat; skattningsverktyg; förändringsarbete; specialpedagogik; grundskola;

    Sammanfattning : Läroplan, styr- och policydokument gynnar ett relationellt förhållningssätt och fastställer att skolan ska arbeta för inkludering. Forskning visar att det finns samband mellan elevers välbefinnande och studieresultat och skolans/gruppens lärandemiljö. Trots detta är området nedprioriterat vilket gör det angeläget att studera. LÄS MER