Sökning: "Carl Öberg"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Carl Öberg.

  1. 1. Time-based Key for Coverless Audio Steganography: A Proposed Behavioral Method to Increase Capacity

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för datavetenskap

    Författare :John Alanko Öberg; Carl Svensson; [2023]
    Nyckelord :Coverless audio steganography; information hiding; covert communication; effective capacity; behavioral; Täcklös ljudsteganografi; informationsdöljning; hemlig kommunikation; effektiv kapacitet; beteendemässig;

    Sammanfattning : Background. Coverless steganography is a relatively unexplored area of steganography where the message is not embedded into a cover media. Instead the message is derived from one or several properties already existing in the carrier media. This renders steganalysis methods used for traditional steganography useless. LÄS MER

  2. 2. Teknikens Gränser: En Inblick i Utmaningarna vid Förvärv av Techbolag och det Uteblivna Värdeskapandet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Erik Sjöberg; Carl Bramer; Hugo Öberg; [2023]
    Nyckelord :Förvärv; Uppköp; M A; Techförvärv; Värdeskapande; Business and Economics;

    Sammanfattning : Frågeställning ➣ Är techförvärv värdeskapande? ➣ Finns det skillnader i värdeskapande vid techförvärv mellan EU och USA? Syfte: Syftet med studien är att undersöka om bolag som genomför företagsförvärv inom techsektorn genererar abnormal aktieavkastning till dess aktieägare samt om det finns skillnader i graden av värdeskapande mellan EU och USA. Praktiskt ramverk: Den tidigare forskningen inom området utgör studiens praktiska bas. LÄS MER

  3. 3. Intern employer branding i revisionsföretag : En kvalitativ flerfallsstudie om hur Big Four företagen kan minska sin personalomsättning

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Carl Öberg; Mikaela Carlsson; [2020]
    Nyckelord :employer brand; employer branding; internal employer branding; employee turnover; audit firms; employer brand; employer branding; intern employer branding; personalomsättning; revisionsföretag;

    Sammanfattning : Att lyckas behålla anställda har blivit en alltmer vanlig fråga för arbetsgivare i och med en förändrad arbetsmarknad med hög konkurrens, och en för hög omsättning av personal kan få stora konsekvenser för ett företag. En bransch som länge präglats av hög personalomsättning är revisionsbranschen, och trots att tidigare studier har gjorts för att hitta anledningar till detta är det fortfarande ett omtalat problem, och revisionsbyråerna arbetar ständigt med att få sina anställda att stanna kvar på företagen, inte minst Big Four företagen. LÄS MER

  4. 4. På tal om form : Hur skapar man ett verbalt moodboard?

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Carl Malmsten - furniture studies

    Författare :Olivia Öberg; [2016]
    Nyckelord :design; design process; product design; design aesthetics; synesthesia; ideasthesia; senses; design; designprocess; produktdesign; formgivning; formspråk; inredning; synestesi; ideastesi; sinnen;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker hur språket kan hjälpa att beskriva den kvalitet hos en produkt som utgör dess identitet, det som ligger inbäddat i formspråk och det en designer gör när hen ger form. För detta har jag tagit avstamp i forskning kring de neurologiska fenomenen synestesi och ideastesi vilka hjälper oss översätta abstrakta koncept sinnen emellan. LÄS MER

  5. 5. Från MAD Men till MAR-dröm? - En studie av det utvidgade offentliggörandekravet i Marknadsmissbruksförordningens era

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Carl Öberg; [2016]
    Nyckelord :EU-rätt; värdepappersmarknadsrätt; börsrätt; aktiemarknadsrätt; rättsekonomi; komparativ rätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Den 3 juli 2016 trädde den nya marknadsmissbruksförordningen (MAR) i kraft. MAR är det senaste ledet i en länge pågående regleringsprocess av värdepappersmarknaden från EU:s håll, och ersatte vid ikraftträdandet det tidigare tillämpliga marknadsmissbruksdirektivet (MAD). LÄS MER