Sökning: "Carl Hallqvist"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden Carl Hallqvist.
1. Vem var det som kom på vägen? : Bibelbruk i Britt G. Hallqvists psalmer
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Nya testamentets exegetikSammanfattning : I uppsatsen undersöks sju psalmer som alla har text skriven av Britt G. Hallqvist (1914-1997). LÄS MER
2. Fotbollsspelare eller storskrävlare? Om stiltrogenhet och kulturell anpassning i fyra svenska King Lear-översättningar
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : I uppsatsen undersöks fyra svenska översättningar av Shakespeares King Lear vad gäller hur de behandlar kulturspecifika uttryck och viktiga stildrag hos originalet, som ordlekar, sammansättningar och blankvers. Den centrala frågeställningen är vilka olika strategier som präglar de fyra översättningarna, om de i första hand är stilistiskt trogna originalet eller om de har anpassats för att lättare kunna förstås av målspråkspubliken. LÄS MER
3. En studie av olika ekonomiska modeller för mångbruk baserad på vindkraft
Kandidat-uppsats, SLU/School for Forest ManagementSammanfattning : Today produces the wind power 2,5 TWh (TWh = terawatt hours) of Sweden’s total energy input of around 620 TWh. The Parliament has adopted a national planning objective where the wind-based electricity production will increase to 30 TWh in 2020. This requires that landowners will leas there land for wind power to wind energy companies. LÄS MER
4. Konsumentbeteende gällande tilläggstjänster
Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskapSammanfattning : Sammanfattning Uppsatsens titel: Konsumentbeteende gällande tilläggstjänste – reseförsäkring Slutseminarium: 2007-06-05 Ämne/Kurs: SMT 402 Service Management: Examensarbete - Magisterkurs, 10 poäng Författare: Linda Hallqvist Handledare: Carl R Hellberg Erika Andersson Cederholm Nyckelord: Tilläggstjänster, köpbeteende, beslutsprocess, informationssökning, risktagande samt enga-gemang. Problematisering: Beslutsprocessen ser annorlunda ut vid köp av produkter jämfört med tjänster men också mellan olika situationer och kontexter. LÄS MER