Sökning: "Carola Eriksson"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Carola Eriksson.

  1. 1. Barnens röster i deras fantasilek : En kvalitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Carola Eriksson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Tydlighet - är det tillräckligt? : En kvalitativ studie om 1–3-lärares metoder och arbetssätt för att undervisa andraspråkselever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Carola Eriksson; Madelene Hjelmberg; [2019]
    Nyckelord :andraspråkselever; arbetssätt; lärare; metoder; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att ta reda på vilka metoder och arbetssätt som 1–3-lärare anser är gynnsamma för andraspråkselevers möjligheter att utvecklas i skolan. För att besvara studiens syfte och forskningsfrågor har vi använt en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 3. Elevinflytande och klassrumsdemokrati : En kvalitativ studie om F-3-lärares syn på elevinflytande och demokrati i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Carola Eriksson; Madelene Hjelmberg; [2018]
    Nyckelord :Elevinflytande; demokrati; lärare; elever;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte var att undersöka sex F-3-lärares syn på elevinflytande i undervisningen och hur läraren arbetar med demokrati i klassrummet. För att uppnå syftet och besvara forskningsfrågorna valdes en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Lärande enligt Montessori och Reggio Emilia : "Skillnader och likheter i syn på lärandet"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Carola Eriksson; [2015]
    Nyckelord :Montessori; Reggio Emilia; learning; Montessori; Reggio Emilia; lärande;

    Sammanfattning : The aim of this graduate essay is to elucidate and compare the approach to learning that emerges in texts about the two educational practices Montessori and Reggio Emilia. The guiding research questions in this study are: What do Montessori and Reggio Emilia that learning is about? The mean Montessori and Reggio Emilia that learning goes to? How do you describe the Montessori and Reggio Emilia justification why it is important to learn?  Through a poststructural theoretical framework and text analysis the study focused on what has been written about learning in the traditions of Montessori and Reggio Emilia. LÄS MER

  5. 5. Ett lånat barn : - en kvalitativ studie om hur familjehemsföräldrar upplever sin föräldraroll samt anknytning till det familjehemsplacerade barnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

    Författare :Camilla Lönnblom; Carola Eriksson; Sofia Kaarlson; [2012]
    Nyckelord :foster home; foster parents; foster home placement; attachment; parental role; familjehem; familjehemsföräldrar; familjehemsplacering; anknytning; föräldraroll;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med studien var att undersöka hur familjehemsföräldrar upplever att deras anknytning samt föräldraroll påverkas utifrån att barnen är familjehemsplacerade. Metoden som användes i studien var kvalitativ och elva familjehemsföräldrar från åtta familjehem intervjuades. LÄS MER