Sökning: "Caroline Trygg"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden Caroline Trygg.

  1. 1. Patienters upplevelser av att leva med obotlig cancer : En kvalitativ litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Oscar Hagberg; Caroline Carlsson; [2024]
    Nyckelord :Obotlig cancer; palliativ vård; patientperspektiv; upplevelser;

    Sammanfattning : Bakgrund: Cancer är en av de vanligaste dödsorsakerna i Sverige. Genom att ta del av patienters berättelser skapas en förståelse av hur deras liv påverkas av obotlig cancer. Förståelsen är viktig för den palliativa vården och behövs också för att förbättra vården och möta patienters behov. LÄS MER

  2. 2. Pedagogers strategier för att främja barns trygghet i förskolan : En kvalitativ studie utifrån en fenomenografisk metodansats om vilka strategier som används för att skapa trygghet på tre olika förskolor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Caroline Nylander; Janike Trickman; [2023]
    Nyckelord :Interaction; perception; preschool; safety; strategies; Förskola; samspel; strategier; trygghet; uppfattningar;

    Sammanfattning : This study aims to explore and enhance the understanding of educators' perceptions regarding operating strategies to establish a safe environment. The research utilized a phenomenographic approach and qualitative interviews to elucidate educators' perspectives on creating a safe environment for children, particularly in unpredictable organizational conditions. LÄS MER

  3. 3. Tydliggörande pedagogik i förskolan : En intervjustudie om hur förskollärare kan arbeta med tydliggörande pedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Utbildningsvetenskap

    Författare :Sofia Engberg; Caroline Forslöf; [2022]
    Nyckelord :förhållningssätt; inkludering; lärmiljö; rutiner; struktur; tydliggörande pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka några förskollärares arbete med tydliggörande pedagogik. Tydliggörande pedagogik handlar om att använda komplement till det talande språket genom olika visuella strategier, som att kunna ta till sig instruktioner med hjälp av bilder och texter utifrån det individuella behovet. LÄS MER

  4. 4. Idrottslärares uppfattning om undervisning av elever med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Karolina Palonek; Caroline Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Idrottsundervisning; NPF; Neuropsykiatriskfunktionsnedsättning; Skola; Idrott; Lärare; Inkludering;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare i idrott och hälsa arbetar med elever samt elevgrupper med NPF i den ordinarie undervisningen och hur detta fungerar i praktiken. De centrala frågorna är: hur arbetar idrottslärare med elever med NPF? och hur upplever idrottslärare att arbetet med elever med NPF i ordinarie undervisningsgrupper fungerar i praktiken?  Metod Med utgångspunkt från frågeställningen utgick studien från ett kvalitativt tillvägagångsätt där intervjuer gjordes på sex stycken idrottslärare från grundskolan. LÄS MER

  5. 5. Vilka erfarenheter har personer med psykisk sjukdom av att söka vård för fysiska besvär? : En litteraturstudie.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för vårdvetenskap (VV)

    Författare :Isabelle Sjöbeck; Caroline Nordin; [2022]
    Nyckelord :Erfarenheter; fysisk hälsa; omvårdnad; psykisk sjukdom; patienter; stigma; somatisk vård;

    Sammanfattning : Bakgrund: Psykisk ohälsa och psykisk sjukdom är ett ständigt ökande problem i samhället, där denna patientgrupp ofta utsätts för stigma och fördomar. Fördomar som finns bland vårdpersonal påverkar dessa patienters hälso- och sjukvård, i synnerhet när de behandlas utanför den psykiatriska avdelningen. LÄS MER