Sökning: "Case Competition"

Visar resultat 21 - 25 av 1639 uppsatser innehållade orden Case Competition.

  1. 21. Skyddet för data : En analys av digitala tjänsters skydd för sin data genom sui generis-rätten i ljuset av Digital Markets Act

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Konstantinos Adamidis; [2023]
    Nyckelord :protection of databases; database protection; database directive; legal protection for databases; data; protection of data; intellectual property law; unfair competition; competition law; DMA; Digital Markets Act; EU; EU law; databasskydd; databasdirektivet; rättsligt skydd för databaser; data; skydd för data; immaterialrätt; illojal konkurrens; konkurrensrätt; DMA; Digital Markets Act; EU; EU-rätt;

    Sammanfattning : The sui generis-right in article 7.1 of the database directive provides the maker of a database, who has made a qualitatively and/or quantitative substantial investment in the obtaining, verification and/or presentation of the contents in a database, the right to prevent extraction and/or re-utilization of the whole or of a substantial part of the database contents. LÄS MER

  2. 22. Ansvarskonkurrens inom skadeståndsrätten mellan inom- och utomobligatoriskt skadeståndsansvar : En rättsfallsbaserad analys

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Affärsrätt; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Alexander Marklund; [2023]
    Nyckelord :skadeståndsrätt; skadeståndsansvar; inomobligatoriskt skadestånd; utomobligatoriskt skadestånd; ansvarskonkurrens; ansvarskonkurrens inom skadeståndsrätten;

    Sammanfattning : Inom skadeståndsrätten är det inte ovanligt att flera skadeståndsbestämmelser kan aktualiseras samtidigt. När skadeståndsansvar täcks av flera bestämmelser samtidigt benämns det som ansvarskonkurrens. LÄS MER

  3. 23. An Analysis of Environmental Sustainability Practices of Swedish Start-ups : From an Ecological Orientation Perspective

    Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Mohammad Arafat Rahman; Nusrat Jahan Suchy; [2023]
    Nyckelord :Start-ups; Sustainability; Ecological orientation; Environmental sustainability; Sustainable Development; Sustainable entrepreneurship;

    Sammanfattning : Purpose: The paper aims to identify the ecological orientations of the Swedish start-ups and explore the opportunities and challenges to determine their environmental sustainability actions. Methods: The study used a qualitative method for conducting this exploratory type of research. LÄS MER

  4. 24. Ökade kostnader i fastprisentreprenader till följd av onormala prisökningar på material

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Byggproduktion

    Författare :John Håkansson; [2023]
    Nyckelord :Technology and Engineering;

    Sammanfattning : In recent years, the construction industry has faced unprecedented challenges related to abnormal price increases on building materials, which have not been experienced since the 1970s oil crisis. These price hikes have been caused by a various of factors, including the COVID-19 pandemic, war in Europe, trade sanctions and high energy prices. LÄS MER

  5. 25. Konsumentcentrerad innovation – den hemliga kryddan inom livsmedelsindustrin : Hur en livsmedelsproducent kan blir mer konsumentcentrerad i sin produktutveckling

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Industriell ekonomi

    Författare :Viktor Storsved; Oscar Säfström; [2023]
    Nyckelord :Innovation; open innovation; business model; value creation; service logic; customer centric innovation; food producer; product development; food industry; Innovation; konsumentcentrerad innovation; affärsmodell; värdeskapande; produktutveckling; livsmedelsindustrin; livsmedel; öppen innovation; producent; livsmedelsproducent;

    Sammanfattning : Matbranschen är en bransch där få stora innovationer sker. Under de senaste åren har marknaden sett en kraftig utveckling av återförsäljares egna varumärken vilka konkurrerar ut befintliga produkter från livsmedelsproducenter genom deras billigare pris. LÄS MER