Sökning: "Castells."

Visar resultat 1 - 5 av 86 uppsatser innehållade ordet Castells..

  1. 1. “Om du väljer att leva efter kvinnors värden, får du betala vad det kostar.” : narrativ om självförverkligande inom svenska MGTOW

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Robin Baggieri; [2024]
    Nyckelord :MGTOW; Flashback Forum; misogyni; internetrörelser; narrativ; manosfären.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att utforska hur de som tillskriver sig till MGTOW:s filosofi på Flashback Forum formar de narrativ som motiverar dem att åtminstone i sinnet överge kvinnor. Det är ett försök att förstå de psykologiska aspekterna samt filosofins natur som sprungen ur internet ligger i centrum. LÄS MER

  2. 2. Dark Horse, Baby Badass och Pussy in Boots : En antropologisk studie om identitetsskapande inom sporten Roller Derby

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kulturantropologi och etnologi

    Författare :Emma Lindgren; [2023]
    Nyckelord :roller derby; queer; identitet; motståndsidentitet; identitetsskapande; performativitet; Butler; Castells; arena; maskulinitet och femininitet;

    Sammanfattning : Roller derby är en sport som karaktäriseras av sin inkluderande medlemspolicy. Sporten har sedan starten lockat till sig människor av alla dess slag, och inte sällan personer som inte passar i den normativa uppfattningen kring kön och sexuell läggning. LÄS MER

  3. 3. Becoming a New Voice of Feminism : A Critical Discourse Analysis of Rupi Kaur’s Feminist Instapoetry

    Master-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Marieke Danne; [2023]
    Nyckelord :Instapoetry; Rupi Kaur; feminism; network society; intersectionality;

    Sammanfattning : This thesis aims to find out how Rupi Kaur became a new voice of feminism. Research has shown that “social media can be capable of advancing the feminist movement by bringing greater visibility to women’s rights issues [and] facilitating effective communication” (Kamei, 2022). LÄS MER

  4. 4. “You just don’t expect serious crisis information on a platform like Instagram.” : A qualitative study about Swedish civilians’ social media usage and information seeking behaviours in relation to crisis information.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Tilde Johansson; Ebba Martinsson; [2023]
    Nyckelord :Social media; social media use; crisis communication; information vetting; information sharing; information seeking; Sociala medier; kriskommunikation; Krisinformation; Informationstolkning; Informationsdelning; Informationssökande;

    Sammanfattning : This qualitative study investigates people's media use and engagement on social media. By combining prompts material and qualitative interviews with theories such as the social mediated crisis communication model (Austin et al., 2012) and uses and gratifications theory (Katz et al. LÄS MER

  5. 5. AI och kunskapstester vid rekrytering ur arbetssökandes perspektiv : Rättvist verktyg, för vem?

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Miriam Heljovaara; [2022]
    Nyckelord :Artificiell intelligens; Kunskapstester; Rekrytering; Arbetssökandes perspektiv;

    Sammanfattning : Den här kvalitativa studien syftar till att undersöka arbetssökandes upplevelser av Artificiell Intelligens (AI) och kunskapstester i rekryteringsprocesser. Frågeställningarna som legat som grund för studien är: Vilka är arbetssökandes upplevelser av rekryteringsprocesser där AI eller kunskapstester har ingått? Hur balanseras de subjektiva och objektiva aspekterna av AI och kunskapstester inom rekrytering i deras beskrivningar? För att besvara frågeställningarna, genomfördes fem semistrukturerade intervjuer med personer som har någon typ av erfarenhet av AI och / eller kunskapstester vid rekrytering. LÄS MER