Sökning: "Catrine Olsson"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Catrine Olsson.

  1. 1. Förskolepersonals förutsättningar inom det inkluderande arbetet med barn i behov av särskilt stöd : En kvantitativ studie om förskolepersonals inkluderande arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Catrine Olsson; [2023]
    Nyckelord :Aid; inclusion; participation; preschool staff s conditions; survey; Delaktighet; enkät; förskolepersonals förutsättningar; hjälpmedel; inkludering;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att öka kunskapen om förskolepersonalens förutsättningar för att skapa ett inkluderande arbetssätt med fokus på barn i behov av särskilt stöd, genom att beskriva och belysa vilka strategier och hjälpmedel som används för barns inkludering och delaktighet i förskolans utbildning. För att utföra studien användes en kvantitativ enkätstudie där personal inom förskolans verksamhet fick besvara frågor utifrån studiens syfte och frågeställningar. LÄS MER

  2. 2. Att bedöma yngre elever i matematik : En studie om lärares bedömningsprocess och elevers delaktighet i bedömning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Catrine Kallio; Cecilia Olsson; [2015]
    Nyckelord :Bedömning; Delaktighet; Grundskollärare; Intervju; Matematik;

    Sammanfattning : Detta är en studie om bedömning av elever i de yngre skolåren i ämnet matematik. Studien syftade till att undersöka lärares syften med och tankar om bedömningsprocessen i matematik. LÄS MER

  3. 3. ”Man växer ju lite när man inte tycker lika” En studie av personalens syn på konflikter mellan elever i grundsärskolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Christina Holmgren; Catrine Olsson; [2014-08-13]
    Nyckelord :Konflikt; Trakasserier; Diskriminering; Kränkande behandling; Grundsärkskola; Utvecklinsstörning; Autism; Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar;

    Sammanfattning : Syfte Studien syftar till att undersöka pedagogers/personals uppfattning om konflikter mellan elever i grundsärskolan. Vi har valt att lyfta fram hur personalen ser på konflikter och hur de bemöter elever i konflikt. Metod Studien har en kvalitativ ansats med intervjuer av personal i grundsärskolan. LÄS MER