Sökning: "Cause-and-effect-diagram"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet Cause-and-effect-diagram.

  1. 1. Utredning av leveransprecisionen hos Företag X : En analys av in- och utgående logistik, inköp och produktion

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Oskar Siggesson; Mattias Hedendahl; [2023]
    Nyckelord :Delivery precision; production planning; ABC XYZ-analysis; classification; cause and effect diagram; Leveransprecision; produktionsplanering; ABC XYZ-analys; klassificering; orsak och verkan-diagram;

    Sammanfattning : Background: The company has had a low outgoing delivery precision for a prolonged period. This creates problems as orders must be prioritized in order to be produced on time and partial deliveries are used to satisfy customers. The origin of the problem is unknown to the company, but there are suspicions that the problems arise in production. LÄS MER

  2. 2. Kvalitetssäkring av utgående gods : - En fallstudie i ett tillverkande företag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Industriell ekonomi

    Författare :Josef Sager; [2021]
    Nyckelord :Quality Assurance; Quality Improvement; TQM; Cause-and-effect-diagram; FMEA; Six Sigma; Efficiency; Lean; Kvalitetssäkring; Kvalitetsutveckling; TQM; Orsaks-verkan-diagram; FMEA; Sex Sigma; Effektivitet; Lean;

    Sammanfattning : På grund av en ständigt föränderlig miljö där kundernas behov, krav och förväntningar varierar allt mer kan företag påfrestas gällande att bemöta dessa. Ett resultat av denna trend kan återspeglas i nya tekniska lösningar samt effektiviseringar i både produkter och tjänster. LÄS MER

  3. 3. Effektivisering av inleveransprocesser på lager : Med Human Lean aspekter

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för industriell ekonomi, industridesign och maskinteknik

    Författare :Fedek Kawthar Mohammad; Anna Johansson; [2019]
    Nyckelord :Delivery process; Human Lean; Lead time; Warehouse; Efficiency improvement; inleveransprocessen; Human Lean; ledtid; lager; effektivisering;

    Sammanfattning : Logistics is an integral component in making the production process more efficient in companies. An important concept in logistics is lead time, the time it takes for a product to go through the process from inbound and outbound to the customer. LÄS MER

  4. 4. Implementering och uppföljning av Lean inom en flygplatsverksamhet : En fallstudie utförd hos Swedavia Umeå Airport

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Fanny Adamson; Erik Carlsson; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Antalet flygresenärer har ökat de senaste åren och mycket tyder på att trenden fortsätter i samma riktning. I och med detta har krav från flygplatsägare, miljö- och standardkrav samt krav från flygbolagen blivit allt hårdare. Sammantaget skapar det incitament för flygplatser att arbeta med ständiga förbättringar. LÄS MER

  5. 5. Förbättra pålitligheten i leveranser till kund genom att använda SCOR-modellen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/JTH, Industriell organisation och produktion

    Författare :Sebastian Norman Larsson; Jesper Kjellström; [2016]
    Nyckelord :Order flow; material flow; information flow; reliability; Supply Chain Operations Reference Model; SCOR; crucial process; Orderflöde; materialflöde; informationsflöde; pålitlighet; Supply Chain Operations Reference Model; SCOR; kritisk process;

    Sammanfattning : Syfte – Studiens syfte är att bidra till kunskap om hur SCOR-modellen kan användas för att identifiera och förbättra en kritisk process i ett orderflöde med avseende att höja pålitligheten i leveranser till kund. För att uppfylla syftet har det brutits ner i tre delmål. LÄS MER