Sökning: "Cecilia Ahlberg"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Cecilia Ahlberg.

  1. 1. Ny i läraryrket : En enkätstudie med kvantitativa och kvalitativa inslag om mentorskapets betydelse för den nya läraren under dennes introduktionsperiod

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Cecilia Ahlberg; Petra Skött; [2023]
    Nyckelord :Introduktionsperiod; nya lärare; sociokulturellt perspektiv; kvantitativa och kvalitativa enkäter;

    Sammanfattning : Denna enkätstudie med både kvantitativa och kvalitativa inslag syftar till att få ökad kunskap om hur en tilldelad mentor under introduktionsperioden kan påverka den nya lärarens professionella utveckling. Enligt Skollagen (SFS 2010:800), 2 kapitlet §22, ska en nybliven lärare som examinerats tidigast 2014 ha haft rätt till en introduktionsperiod med tilldelad mentor under sitt första läsår i yrket. LÄS MER

  2. 2. To measure organizational wellness with AI - A future competitive advantage?

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Joel Ahlberg; Cecilia Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Organizational wellness; Artificial Intelligence; AI in HR; Opportunities with AI; Challenges with AI; Measurement processes; Soft factors; Business and Economics;

    Sammanfattning : This study’s purpose is to contribute to increased quality when measuring organizational wellness (OW) by exploring the potential of utilizing Artificial Intelligence (AI). The concept of OW consists of several factors, for instance, safety, performance, and employee wellness. LÄS MER

  3. 3. "Lusten att lära ökar i samband med att man tar in det musikaliska" : En kvalitativ intervjustudie om lågstadielärares användning av musikaktiviteter i de teoretiska ämnena

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Petra Skött; Cecilia Ahlberg; [2021]
    Nyckelord :Musikaktiviteter; pedagogik; grundskola; sociokulturellt perspektiv; integrering;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie ämnas att ta reda på yrkesverksamma lärares uppfattningar om varför och hur de använder musikaktiviteter i undervisningen av de teoretiska ämnena och för att se vad lärarna sett för påverkan på elevernas lärande i och med dessa musikaktiviteter.  Den valda metoden för studien var semistrukturerade intervjuer, där sex yrkesverksamma lärare i förskoleklass till årskurs tre intervjuades för att fånga deras tankar och åsikter. LÄS MER