Sökning: "Cecilia Svensson"

Visar resultat 16 - 20 av 68 uppsatser innehållade orden Cecilia Svensson.

  1. 16. Effekten av vegankost på HbA1c och BMI hos personer med typ 2-diabetes mellitus – En systematisk översiktsartikel

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för medicin

    Författare :Cecilia Lindskog; Klara Svensson; Malin Thrysén; [2018-06-04]
    Nyckelord :Typ 2 diabetes mellitus; vegankost; konventionell diabeteskost; HbA1c; BMI; Type 2 diabetes mellitus; vegan diet; conventional diabetic diet;

    Sammanfattning : Titel: Effekten av vegankost på HbA1c och BMI hos personer med typ 2-diabetes mellitus – En systematisk översiktsartikel Författare: Cecilia Lindskog, Klara Svensson & Malin Thrysén Handledare: Frode Slinde Examinator: Anna Winkvist Linje: Dietistprogrammet, 180/240 hp Typ av arbete: Självständigt arbete i klinisk nutrition, 15 hp Datum: 2018-05-22 Bakgrund: Vid typ 2-diabetes mellitus (T2DM) har kroppen otillräcklig produktion och/eller nedsatt känslighet för insulin, vilket leder till ökad glukosbelastning i blodet som kan mätas med hjälp av HbA1c. Idag behandlas de som har T2DM med medicinering samt kostförändringar. LÄS MER

  2. 17. Taluppfattningens betydelse för elevers matematiska utveckling : En kvantitativ studie i åk 2 av sambandet mellan elevers taluppfattning och deras kunskapsnivå inom aritmetik respektive geometri

    Master-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Cecilia Svensson; [2018]
    Nyckelord :Algorithms; arithmetic; correlation; geometry; number sense; Algoritmer; aritmetik; geometri; korrelation; taluppfattning;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna studie är att undersöka betydelsen av elevers taluppfattning för deras kunskap i geometri och aritmetik. Analyserna baseras på jämförelser av resultat dels från tester i den ordinarie undervisningen inom de två matematikgrenarna aritmetik och geometri och dels resultat från ett test, för bestämning av elevernas taluppfattning, som tagits fram inom denna studie. LÄS MER

  3. 18. Språkutveckling i förskolan : En kvalitativ studie om pedagogers öppna och slutna frågor till barn i deras egenvalda lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Cecilia Johansson; Sara Svensson; [2018]
    Nyckelord :Öppna frågor; slutna frågor; språkutveckling; interaktion; stöttning; artefakt; förskola; interaktionsanalys; pedagog; lek;

    Sammanfattning : Problematiken som utgör grunden till studien är att vi upplevt en skillnad i forskning kring öppna och slutna frågor som ställs av pedagoger till barn i förskolan. Vi har även sett en avsaknad i forskning när dessa frågor ställs av pedagoger till barn i deras egenvalda lek. LÄS MER

  4. 19. Långvarig ogiltig frånvaro i gymnasieskolan : Hur upplever gymnasieelever med långvarig ogiltig frånvaro sin skolsituation

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

    Författare :Cecilia Almquist; Sara Svensson; [2018]
    Nyckelord :absence; adolescent; high school; school health; school nurse; elevhälsa; frånvaro; gymnasieskola; skolsköterska; ungdomar;

    Sammanfattning : Bakgrund: Förekomsten av skolfrånvaro i Sverige är hög bland gymnasieelever. Skolfrånvaro är ett komplext fenomen med flera olika orsaker och kan leda till icke godkända betyg, arbetslöshet, utanförskap och psykisk ohälsa. Syfte: Syftet är att beskriva hur gymnasielever med långvarig ogiltig frånvaro upplever sin skolsituation. LÄS MER

  5. 20. ”förskolan är en av de viktigaste instanserna för nyanlända barn” : En kvalitativ studie utifrån verksamhetsansvariga och förskollärares perspektiv på nyanlända barns mottagande och språkutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maria Hassoun; Cecilia Svensson; [2018]
    Nyckelord :nyanlända barn; förskola; språkutveckling; integrationsprocess;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna studie är att undersöka hur nyanlända barns placering, mottagning, inkludering och språkutveckling sker utifrån verksamhetsansvariga och förskollärares perspektiv i tre olika förskolor, med utgångspunkt i det interkulturella förhållningssättet och perspektivet samt den sociokulturella teorin. I den sociokulturella teorin är den pedagogiska teoretikern Vygotskjis teorier centrala. LÄS MER