Sökning: "Centrala begrepp Lpfö 98"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden Centrala begrepp Lpfö 98.
1. Det lustfyllda lärandets väg
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Brankovic, Nusejma & Tegstam, Patricia (2011). Vikten av kunskap – en studie utifrån den reviderade läroplanen för förskolan, Lpfö 98. Malmö HögskolaStudiens syfte är att undersöka aktiva pedagogers synsätt och arbetssätt med den reviderade läroplanen för förskolan. LÄS MER
2. ”… barnlitteratur ur ett något vidare perspektiv.” Åtta förskollärares tankar och erfarenheter av barnlitteratur som pedagogiskt verktyg.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för PedagogikSammanfattning : BAKGRUND:I bakgrunden beskrivs först centrala begrepp för undersökningen. Därefter behandlas barnlitteraturens plats i Lpfö 98. Barnlitteraturen beskrivs ur ett historiskt perspektiv samt utifrån nationell och internationell forskning gällande ämnesområdet. I den teoretiska ramen behandlas Robert E. LÄS MER
3. Att vara en del av förskolan : Om barns delaktighet i den Reggio Emilia- inspirerade förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Akademin för humaniora, utbildning och samhällsvetenskapSammanfattning : Syftet med vårt examensarbete är att analysera Reggio Emilia- filosofins pedagogiska syn på barns delaktighet i förskolan. Studien är uppbyggd av tre olika moment bestående av en analys av delaktighet, Reggio Emilia- filosofins syn på delaktighet samt kvalitativa intervjuer. LÄS MER
4. En barnboks betydelse för främjandet av jämställdhet mellan könen en studie i samband med boksamtal i förskolan
L2-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologiSammanfattning : Genus och jämställdhet är centrala begrepp i vårt samhälle. Redan i förskolan kan barnen bli påverkade av genus. Läroplanen för förskolan (Lpfö 98) nämner att personalen ska motverka de traditionella könsmönstren i förskolan. LÄS MER