Sökning: "Centrala begreppen inom social pedagogik"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Centrala begreppen inom social pedagogik.

  1. 1. Normkritisk pedagogik i samhällskunskapsundervisning : En studie av samhällskunskapslärares förhållningssätt till normkritisk pedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Linda Haapala; [2021]
    Nyckelord :norm-critical pedagogy; social studies; social studies teaching; normkritisk pedagogik; samhällskunskap; samhällskunskapsundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur lärare i ämnet samhällskunskap förhåller sig till normkritisk pedagogik, samt hur de uppfattar att deras förhållningssätt präglar den samhällskunskapsundervisning som sker. Syftet är också att undersöka vilka faktorer som påverkar lärarnas förhållningssätt till normkritisk pedagogik. LÄS MER

  2. 2. IKT-verktyg: spelmaskin eller pedagogiskt redskap? : - En kvalitativ studie om hur IKT-verktyg används i det språkutvecklande arbetet inom förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna Rytenberg; Jennie Åhman; [2019]
    Nyckelord :förskollärare; specialpedagog; sociokulturella teorin; IKT-verktyg; språkutveckling; kvalitativ intervju.;

    Sammanfattning : Syfte med studien är att undersöka förskollärares och specialpedagogers uppfattningar av att arbeta med IKT som pedagogiskt verktyg i det språkutvecklande arbetet med barn i förskolan. Vi har genomfört en kvalitativ intervjustudie med utgångspunkt i två delstudier vilka undersöker förskollärares respektive specialpedagogers uppfattningar av att arbeta med IKT som språkutvecklande pedagogiskt verktyg. LÄS MER

  3. 3. ”Vad spelar det för roll om jag städar den här toaletten?” : En kvalitativ studie om betydelsen av tidigare arbetslivserfarenheter i yrkesvalet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Rebecka Thorell; Katharina Ekman; [2015]
    Nyckelord :choosing career; learning in the workplace; socio-cultural learning; career challenges; situated learning; work experience; välja yrke; arbetsplatslärande; socio-kulturellt lärande; utmaning i arbetslivet; situerat lärande; arbetslivserfarenhet;

    Sammanfattning : Denna studie ämnar att gå igenom lärande på arbetsplatsen och hur det situerade lärandet från en tjänst kan användas i andra tjänster. Syftet med uppsatsen är att ta reda på hur individer som arbetar inom HR, som jobbar med personalrelaterade frågor, upplever att tidigare arbetslivserfarenheter har betydelse för det arbete de har idag. LÄS MER

  4. 4. Värdebasen i Den Tionde Dagen : om normer, praxisteori och värden i lokal skolutveckling

    Magister-uppsats, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Erik Andersson; [2006]
    Nyckelord :Värden; värderingar; normer; moral; etik; pedagogisk grundsyn; praktisk yrkesteori; praxisteori; yrkesetik; reflektion; praxis; skolutveckling; abduktion;

    Sammanfattning : Med utgångspunkt i det lokala skolutvecklingsprojektet Den Tionde Dagen studeras grundläggande värde- och normprinciper. Studien har fokus på den kollektiva moralen (normerna), praxisteorin (normerna och värderingarna) samt värdebasen (värdegrunden) inom kontexten lokal skolutveckling. LÄS MER

  5. 5. Kunskapssamhället - bortom sunt förnuft?

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Beate Olsson; [2003]
    Nyckelord :Pedagogy and didactics; Pedagogik; didaktik; Social Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Övergången till kunskapssamhället reser frågan om vilka kunskaper som blir centrala när människan skall skapa en hållbar utveckling. Svaret söks här i EU:s utbildningsstrategi - presenterat under etiketten "det livslånga lärandet". LÄS MER