Sökning: "Centrala pedagogiska begrepp"
Visar resultat 6 - 10 av 103 uppsatser innehållade orden Centrala pedagogiska begrepp.
6. Är det delaktighet och inflytande? Eller? : En studie om förskollärares syn på barns delaktighet och inflytande i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : I läroplanen för förskolan står det att barn har rätt till delaktighet och inflytande, det finns därför ett ansvar från förskolans sida att se till att barn får det. Samtidigt finns där en del osäkerhet kring vad begreppen delaktighet och inflytande innebär och hur detta arbete ska omsättas i praktiken. LÄS MER
7. De yngsta barnens delaktighet och inflytande : I förhållande till förskollärares olika förhållningssätt
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Det här är en kvalitativ studie med en poststrukturell ansats, där syftet var att undersöka hur förskollärares pedagogiska förhållningssätt påverkar de yngsta barnens möjlighet till delaktighet och inflytande i förskolan, samt hur förskollärare tolkar begreppen delaktighet respektive inflytande. Åtta semistrukturerade intervjuer utfördes med förskollärare, där resultatet analyserades med utgångspunkt från ett poststrukturellt teoretiskt perspektiv och centrala begrepp inom teorin. LÄS MER
8. Elever som möts i den hybrida verkligheten : Ett utvecklingsinriktat arbete som syftar till att utveckla arbetssätt med digitala verktyg på fritidshemmet
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Utvecklingsprojektet bygger på aktionsforskning som har skapats med målet att öka samlärandet i olika typer av gruppsammansättningar när elever skapar digitala animeringar med hjälp av appen Puppet Pals. Projektet har utförts på ett fritidshem med elever från förskoleklass upp till årskurs 3. LÄS MER
9. Flerspråkiga barn i förskolan : En studie om förskollärares arbete med barns flerspråkighet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om förskollärares arbete med att främja flerspråkiga barns språkutveckling. Studiens fokus ligger på förskollärares syn på sin egen kompetens i arbetet med barns flerspråkighet och förskollärares strategier för att främja flerspråkiga barns språkutveckling. LÄS MER
10. Barns upplevelser av undervisning och fri lek i förskolan : lEn kvalitativ studie om pedagogiska metoder, undervisning och fri lek ur barns perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och utforska barns upplevelser och perspektiv i förskolemiljö, där de aktivt deltar. Mer specifikt avser studien att granska hur barnen upplever och uppfattar strukturerad undervisning och fri lek i förskolemiljö, samt hur de uppfattar pedagogens förhållningssätt och närvaro under dessa olika situationer. LÄS MER