Sökning: "Centrala yrken"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden Centrala yrken.

  1. 1. Byråkrati, beteende och disciplinering

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Konstantin Malichev; [2023]
    Nyckelord :Byråkrati; beteende; disciplinering; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att visa att den myndigheten som studeras är en rationell byråkratisk organisation som disciplinerar sina medarbetare till fogliga anställda som kan kontrolleras och övervakas. Nyckelord i studien är byråkrati, beteende och disciplinering. LÄS MER

  2. 2. Vilka förberedelser erbjuds eleverna inför det "femte" året när gymnasiesärskolan närmar sig ett slut?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anneli Lindh Piccolo; Gunilla Lundin; [2022]
    Nyckelord :Bronfenbrenners ekologiska teori; föräldrar; yrkesroller i samverkan; Nordfors Nilssons förmågecirkel; övergångar gymnasiesärskola vuxenliv;

    Sammanfattning : Studien syfte var att se på förutsättningarna för övergången från gymnasiesärskola till vuxenlivet för elever som går sista året. Hur förbereds eleverna inför yrkes- och vuxenlivet när skolan närmar sig ett slut? Eleverna utgör en grupp som riskerar att inte få det stöd de behöveroch behöver fångas upp inför övergången. LÄS MER

  3. 3. Mamma, pappa, barn : En kvalitativ analys av hur kön och genus framställs i svenskämnets läroböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elisa Nasiar; Qudsia Batool Hassan; [2022]
    Nyckelord :läromedelsanalys; heteronormativitet; genus; könsnormer; stereotyper;

    Sammanfattning : Frågor om könsstereotyper har blivit allt viktigare i dagens samhälle. Könsnormer och könsstereotyper begränsar människor genom att förmedla att kvinnor och män ska agera och vara på specifika sätt. Dessa normer kan leda till utanförskap och i vissa fall även diskriminering. LÄS MER

  4. 4. LÄRARES REFLEKTIONER ÖVER SIN PROFESSIONELLA DIGITALA KOMPETENS

    Magister-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Georgia Christov; [2021-11-04]
    Nyckelord :Lärares PDK Professionella Digitala Kompetens ; förskoleklass; TPACK; reflekterande samtal; pedagogik; digitala teknologier;

    Sammanfattning : Lärare ska stötta elevers möjlighet att utveckla adekvat digital kompetens, och har därmed en central roll i utvecklingen av ett hållbart och digitaliserat samhälle. Tidigare forskning visar att lärares digitala kompetens är mer komplex än i många andra yrken. LÄS MER

  5. 5. Studie- och yrkesvägledares berättelser kring vägledning med NPF-diagnostiserade gymnasieelever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Sandra Hansson; Madeleine Blomkvist; [2021]
    Nyckelord :neurodevelopmental disorders; guidance couseling; special knowledge; highschool; neuropsykiatriska funktionsvariationer; vägledning; specialkompetens; gymnasieskola; studie- och yrkesvägledarelkompetens;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att undersöka hur studie- och yrkesvägledare, som saknar sakkunskap om neuropsykiatriska funktionsvariationer (NPF), upplever att vägleda elever med dessa diagnoser på gymnasieskolor. Vi har ämnat ta reda på hur studie- och yrkesvägledare bemöter elevernas behov, samt förbereder eleverna inför framtida studie- och yrkesval. LÄS MER