Sökning: "Centres of learning"

Visar resultat 1 - 5 av 45 uppsatser innehållade orden Centres of learning.

  1. 1. Teaching pronunciation effectively in an EFL classroom; a literature review

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :My Olsson; Alice Osborne; [2024]
    Nyckelord :effective teaching; English as a Foreign Language; intelligibility; secondary education; pronunciation;

    Sammanfattning : This study provides a literature review of the most effective ways to teach pronunciation to EFL secondary school students in Sweden. There is limited time allocated to pronunciation leading to a scarcity of available effective methods. This impacts the important role which intelligibility holds in pronunciation. LÄS MER

  2. 2. AI-assisted analysis of ICT-centre cooling : Using K-means clustering to identify cooling patterns in water-cooled ICT rooms

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Energisystem

    Författare :Oliver Wallin; Johan Jigsved; [2023]
    Nyckelord :AI; K-means; clustering; ICT-centre; data centre; data center; ICT-center; cooling; data center cooling;

    Sammanfattning : Information and communications technology (ICT) is an important part in today’s society and around 60% of the world's population are connected to the internet. Processing and storing ICT data corresponds to approximately 1% of the global electricity demand. LÄS MER

  3. 3. Skolpersonalens uppfattning om det förebyggande arbetet avseende missbruksproblematik bland ungdomar : En kvalitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärd

    Författare :Bianca Karacs; Josefa Leiva; [2023]
    Nyckelord :Substance use; adolescence; prevention; school; Missbruk; ungdomar; förebyggande; skola;

    Sammanfattning : Det föreligger en kunskapslucka gällande vilka metoder i skolan som är effektiva för att förebygga missbruk bland ungdomar. Genom semistrukturerade intervjuer med sex yrkesverksamma inom högstadiet och gymnasiet har skolpersonalens uppfattning om det förebyggande arbetet undersökts, med fokus på utmaningar och möjligheter. LÄS MER

  4. 4. Brädspelets Roll På Fritidshemmet : En kvalitativ studie om barns perception av brädspel i en fritidsmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Caspar Roos; Måns Myrgren; [2022]
    Nyckelord :board game; content analysis; elementary school; emotional learning; game; leisure time centre; middle school; social learning; sociocultural perspective; student attitude;

    Sammanfattning : This study's aim is to shine a light on students' attitudes on board games in the leisure time centre. Do students in middle school know the social benefits of board games, and what resources do they need to experience board games? The study looks into students' attitude on the importance of an engaged teacher in leisure time centres and also an engaged adult person in other similar environments. LÄS MER

  5. 5. Relationer i blickfånget : Ett pedagogperspektiv på lärar-elev-relationen i fritidshem

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Antonia Ljungmark; [2022]
    Nyckelord :educational sciences; pedagogy; teacher-student relationships; relationships; relationship work; relationship skills; schoolage educare centres; leisure centres; teaching at the leisure center; individual perspective; social interaction; collegial support; utbildningsvetenskap; pedagogik; fritidspedagogik; lärar-elev-relationer; relationer; relationsarbete; relationskompetens; fritidshem; undervisning på fritidshemmet; individperspektiv; socialt samspel; kollegialt stöd;

    Sammanfattning : Bakgrund: I en asymmetrisk relation såsom mellan vuxen och barn, har den vuxne alltid det yttersta ansvaret för relationens kvalitet (Juul & Jensen, 2002/2003). Skolverket (2016) framhåller att relationer som präglas av närhet, respekt och positivitet är en del av fritidshemsundervisningen. LÄS MER