Sökning: "Certifiering skola"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Certifiering skola.
1. Hållbar utveckling - en systematisk litteraturstudie om undervisning och lärande i förskolan
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syftet var att synliggöra de faktorer i förskolans utbildning som stödjer och främjar för barns lärande i hållbar utveckling enligt viss tidigare forskning. Det undersöktes vilka undervisningsmetoder inom utbildningen för hållbar utveckling som var i majoritet, hur framträdande de tre hållbarhetsdimensionerna var i tidigare forskning och hur barns delaktighet inflytande barnen anses haft. LÄS MER
2. Långsiktig klimat- och miljöpåverkan utifrån användandet av certifiering Miljöbyggnad 3.1 : En fallstudie på Strömsbro skola
M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för byggnadsteknik, energisystem och miljövetenskapSammanfattning : En av de mest debatterade frågorna i dagsläget är användningen av jordens resurser och hur dessa ska tas tillvara då efterfrågan ständigt ökar vilket medför ökad mängd klimatförändringar och växthusgaser. Idag beräknas byggnadssektorn stå för drygt en femtedel av Sveriges territoriella växthusgasutsläpp. LÄS MER
3. Möjligheter och risker med miljöcertifieringssystemet Miljöbyggnad i en totalentreprenad : En ekonomisk optimering
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad fysik och elektronikSammanfattning : Miljöcertifiering av byggnader är ett verktyg för arbetet mot Sveriges miljökvalitetsmål. Bygg- och fastighetssektorn står för en stor del av växthusgasutsläppen och bränsleanvändningen i Sverige, och miljöcertifieringssystem fungerar som incitament till att verka för förbättringar. LÄS MER
4. Agens för hållbar utveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna studie undersöker begreppet agens i ett hållbarutvecklingssammanhang. Med agens menas barnens individuella sätt att påverka i förskolans sociala sammanhang där genom att få möjlighet att påverka och styra i verksamheten visar på handlingskompetens. LÄS MER
5. En dyslexivänlig skola
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Organisationen British Dyslexia Association (BDA) har utifrån olika kriterier skapat ett register,Council for the Registration of Schools Teaching Dyslexic Pupils (Crested). Utifrån kriterierna kan enskola ansöka om att bli en certifierad dyslexiskola. LÄS MER