Sökning: "Cervantes"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade ordet Cervantes.

  1. 1. El disfraz de la crítica social en las Novelas ejemplares de Cervantes

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Romanska och klassiska institutionen

    Författare :Angelica Brofjorden; [2021]
    Nyckelord :disfraz; crítica social; Novelas ejemplares; Cervantes;

    Sammanfattning : El presente estudio se dedica a examinar cómo Miguel de Cervantes utiliza la idea del disfraz para transmitir crítica social en siete de sus novelas ejemplares. Este objetivo se logra mediante un análisis histórico literario tradicional que se apoya en una combinación de las consideraciones bajtinianas sobre lo carnavalesco como disfraz en la literatura, el aprovechamiento del pacto de lectura mencionado por Sánchez Zapatero (2010) y que consiste en un pacto implícito entre autor y lector, el cual exige que el autor siempre tenga que contar la verdad en sus narrativas y el lector tenga que confiar en que lo haga,, los conceptos de episteme, poder i saber construidos por Foucault en su propuesta historiográfica y nuestras interpretaciones independientes. LÄS MER

  2. 2. Nivelación y frecuencia de las palabras de Plan Curricular del Instituto Cervantes : Una comparación entre el nivel de las palabras de Plan Curricular del Instituto Cervantes y su frecuencia en Corpus del Español del Siglo XXI (CORPES)

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för moderna språk

    Författare :Jakob Haraldson; [2021]
    Nyckelord :CEFR; PCIC; levels of learning; teaching and assessment; general reference corpus; CORPES XXI; frequency; second language vocabulary; MCER; PCIC; niveles de aprendizaje; enseñanza y evaluación; corpus general de referencia; CORPES XXI; frecuencia; vocabulario L2;

    Sammanfattning : Plan Curricular del Instituto Cervantes (PCIC) es la versión española del Marco Común Europeo de Referencia para las lenguas (MCER). La meta con el estudio es investigar como son los niveles A1-C2 del PCIC desde una vista de la frecuencia de las palabras. LÄS MER

  3. 3. Sveriges försvarspolicy i förändring : En analys av 1996 & 2020 års försvarsbeslut med ACF

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Emil Cervantes; [2021]
    Nyckelord :ACF; Försvarsmakten; Policyförändring; Sverige; Totalförsvaret;

    Sammanfattning : Denna uppsats har studerat två propositioner kopplade till det svenska försvaret. Syftet med uppsatsen är att studera två stora försvarsbeslut, ett från 1996 och ett från 2020, för att uppnå en fördjupad förståelse för de politiska motiven till att det skedde så stora förändringar inom försvarspolitiken på relativt kort tid. LÄS MER

  4. 4. Success factors and challenges in digital forensics for law enforcement : A Systematic Literature Review

    Master-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Milagros Cervantes; [2021]
    Nyckelord :Digital forensics; computer forensics; success factors; opportunities; challenges; issues; law enforcement;

    Sammanfattning : Context: The widespread use of communication and digital technology in the society has affected the number of devices requiring analysis in criminal investigations. Additionally, the increase of storage volume, the diversity of digital devices, and the use of cloud environment introduce more complexities to the digital forensic domain. LÄS MER

  5. 5. GERS och PCIC i den svenska skolan: Följs de grammatiska riktlinjerna i Gemensam Europeisk Referensram för Språk och Plan Curricular del Instituto Cervantes?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Humanistiska och teologiska fakulteterna

    Författare :Michela Maraga; Anna Sonesson; [2020]
    Nyckelord :GERS; PCIC; spanskundervisning; grammatik; Languages and Literatures; Social Sciences;

    Sammanfattning : Skolverkets kurs- och ämnesplan i Moderna språk är relativt öppen för tolkning och har inte så många grammatiska riktlinjer. Som språklärare har man alltså en stor frihet att utforma sin egen undervisning, men avsaknaden av information när det kommer till vilka grammatiska moment som borde ingå i varje steg skulle kunna ses som problematisk. LÄS MER