Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 71 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Digitala läromedel i engelskundervisningen : Hur främjar digitala läromedel elevers läsutveckling i engelskundervisningen?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Sandra Chahin; Sara Chamoun; [2024]
    Nyckelord :English education; digital learning tools; motivation; digital competence; reading development;

    Sammanfattning : The aim of this research review is to investigate how digital learning tools contribute to pupils reading development; how pupils’ motivation is promoted with digital teaching tools in education; and positive and negative aspects with the use of digital teaching tools in reading development. This was answered with the help of a literature review. LÄS MER

  2. 2. Visualisering av 4D-arbetsplatsdispositionsplaner på byggarbetsplatser : Påverkan på säkerhetsplanering och jämförelse med traditionell- 2D-APD-plan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

    Författare :Safar Chamoun; [2023]
    Nyckelord :4D-APD-plan;

    Sammanfattning : The construction industry leads the statistics when it comes to reports of accidents and serious incidents compared to other industries. Falls from heights, improper working positions as well as heavy lifting and carrying, are some of the most common safety risks. LÄS MER

  3. 3. 15 minute city: Revolution in Södertälje? : A study on how the concept of 15 minute city can be applied to Södertälje.

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för arkitektur och samhällsbyggnad (ABE)

    Författare :Nora Syaush; Lukas Chamoun; [2023]
    Nyckelord :Keywords: “15 minute city”; Carlos Moreno; density; proximity; diversity; active mobility; TRAST; the urban area Södertälje; Ronna; Case study.; Nyckelord: “15 minutersstaden”; Carlos Moreno; täthet; närhet; mångfald; aktiv mobilitet; TRAST; Södertälje tätort; Ronna; Fallstudie.;

    Sammanfattning : In a society where everything must be within the vicinity and accessible, people face challenges like climate, segregation and inequality. All people have the right to services such as education, care, work and housing without being prevented by unsustainable urban planning. LÄS MER

  4. 4. Inkludering av förskolebarn i behov av särskilt stöd : pedagogers beskrivningar om inkludering av förskolebarn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maria Chamoun; Linda Ståhlberg; [2023]
    Nyckelord :Inkludering; förskola; anpassningar; barn i behov av särskilt stöd;

    Sammanfattning : Denna undersökning ger en inblick i hur pedagoger beskriver inkludering av förskolebarn i behov av särskilt stöd. I läroplanen för förskolan kan man läsa att alla barn ska få en likvärdig utbildning utifrån sina individuella behov (Skolverket, 2018, ss. 6–7). LÄS MER

  5. 5. Kommunikation i det kollegiala samspelet i förskolans kontext : En kvantitativ studie om förskolepedagogers kommunikations- och samarbetsförmåga

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Chamoun Sibel; [2023]
    Nyckelord :Kommunikation; samspel; pedagoger; utmaning; kollegialt lärande; arbetslag;

    Sammanfattning : Studiens vetenskapliga relevans utgår ifrån saknaden av konkreta riktlinjer från Skolverket och skollagen som syftar till vikten av förskolepedagogers aktiva och nödvändiga kommunikation och samspel till varandra. Syftet med studien var att undersöka utmaningar som kan uppstå i den sociala arbetsmiljön mellan förskolans pedagoger. LÄS MER