Sökning: "Charlotta Törnvall Holm"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Charlotta Törnvall Holm.

  1. 1. Språkförbistring i andraspråksklassrum

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Charlotta Törnvall Holm; [2013-06-25]
    Nyckelord :Andraspråksinlärning; polysema ord; partikelverb;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på när det uppstår problem i den muntliga kommunikationen mellan lärare och elever i fem olika svenska som andraspråksklassrum, med utgångspunkt i språkliga företeelser som kan vålla bekymmer för andraspråksinlärare och till dem hör idiomatiska uttryck, metaforer, polysema ord, partikelverb och sammansatta ord. I syftet ingår att göra en kvalitativ undersökning av de ord och uttryck som kan vara problematiska för informanterna och ta reda på vad det beror på att det blir språkförbistring, dvs. LÄS MER

  2. 2. "Det är lättare att vara någon på nätet än att vara någon på riktigt” : Gymnasieelevers medieerfarenheter i mötet med svenskämnet

    M1-uppsats, Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Charlotta Törnvall Holm; [2013]
    Nyckelord :Text; Media; Swedish; Social media; Blog; Game; Text; Medie; Svenska; Sociala medier; Blogg; Spel;

    Sammanfattning : I denna studie undersöker jag hur svenskämnet på gymnasiet lever upp till syftet som säger att eleverna i undervisningen ska få läsa andra texter än enbart skönlitterära och vars innehåll ska sättas i relation till elevernas egna intressen och erfarenheter. Texterna ska också vara en källa till självinsikt, utmana eleverna till nya tankesätt och öppna upp för nya perspektiv. LÄS MER

  3. 3. Skönlitteraturens roll i svenskundervisningen med andraspråkselever på gymnasiet

    M1-uppsats, HLK, Ämnesforskning

    Författare :Charlotta Törnvall Holm; [2012]
    Nyckelord :education in literature; literature; second language learning; second language acquisition; litteraturundervisning; litteratur; andraspråksinlärning; andraspråkstillägnande;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks hur lärare arbetar med skönlitteratur i skolan, dels i språkförberedande undervisning på IVIK programmet såväl som i svenska som andraspråksundervisningen och i svenskan med andraspråkselever. Syftet med uppsatsen är att studera vilka arbetsmetoder lärarna använder sig av med andraspråkselever, hur lärarna arbetar med ämnets syften och språkutvecklingen. LÄS MER