Sökning: "Charlotte Anders"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Charlotte Anders.

  1. 1. Den viktorianska guvernanten -En komparativ karaktärsstudie av tre guvernanter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Sara Salavati; [2020]
    Nyckelord :Svenskundervisning; Jane Eyre; När skruven dras åt; Guvernanten på Mellyn;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker tre guvernanter ur den viktorianska guvernantgenren, som även kan förstås som den viktorianska guvernantromanen: Jane i Jane Eyre (Charlotte Brontë, 2014), Den okända kvinnan i När skruven dras åt (Henry James, 2013) och Martha Leigh i Guvernanten på Mellyn (Victoria Holt, 2018). Syftet med studien är att studera hur respektive guvernant förstår sitt psykiska och fysiska välmående. LÄS MER

  2. 2. Kungliga kulturstiftelser, mecenater, skatteregler och deras kulturpolitiska betydelse

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Charlotte Lewin; [2013]
    Nyckelord :Royal Foundations; Culture foundations; philanthropist and Swedish tax legislation;

    Sammanfattning : This essay is about the Swedish Royal Foundations and especially the culture foundations. The Swedish Royal Foundations in culture are four. I’ve also made a short background about Royal engagement through foundations in history. I’ve given examples on what Royals in Sweden have done in the past and what they do today. LÄS MER

  3. 3. Att omsätta kunskap i handling - En kvalitativ studie av organisatoriska lärandeaspekter

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Alexandra Ridell; Jessica Sääf; [2012]
    Nyckelord :Organisatoriskt lärande; Handlingsutrymme; Förändringsbenägenhet; HRO; Säkerhetskultur;

    Sammanfattning : Titel: Att omsätta kunskap i handling - En kvalitativ studie av organisatoriska lärandeaspekterNivå: Kandidatuppsats i Ledarskap och OrganisationFörfattare: Jessica Sääf och Alexandra RidellUtgivningsår: Ht 2011Handledare: Anders Edvik och Charlotte PeterssonProblemområde: Det finns en problematik i att enas om vad begreppet organisatoriskt lärande innebär. Samtidigt tycks det finnas en enighet kring att organisationer bör anpassa sig till och eftersträva organisatoriskt lärande. LÄS MER

  4. 4. Vad händer sen? En kvalitativ studie kring ett framtida eftervårdsuppdrag för LSU-dömda ungdomar.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Mattias Strand; Charlotte Sannestad; [2011]
    Nyckelord :disciplin; frivillighet; sluten ungdomsvård; eftervård; LSU; social konstruktivism; diskurs; makt; Statens institutions styrelse; socialtjänsten; samarbete; Social Sciences; Law and Political Science;

    Sammanfattning : What happens next? - A qualitative study about a future follow-up care for young offenders in Sweden Author: Charlotte Sannestad & Mattias Strand Title: What happens next? - A qualitative study about a future follow-up care for young offenders in Sweden [translated title] Supervisor: Anders Östnäs Assessor: Sune Sunesson The purpose of this study is to take a closer look at Swedish young adults sentenced to LSU (The law on enforcement of closed juvenile care) and their way back to the community. As of today in Sweden there is no written law or any specified follow-up care for young offenders when they leave an institution. LÄS MER

  5. 5. Att balansera på identitetscatwalken

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Fredric Uggla; Charlotte Grahn; [2010]
    Nyckelord :Facebook; Strategier; Jaget; Identitet; Sociala nätverkssidor; Sociala medier; Social interaktion; Social Sciences;

    Sammanfattning : Användandet av sociala medier har ökat stort under de senaste åren och undersökningar av fenomenet har därmed fått stor relevans för det medie- och kommunikationsvetenskapliga området. Denna uppsats har undersökt unga studenters användande av Facebook för att skapa sig en identitet på nätet och genom kvalitativa gruppintervjuer målades det upp en mångfacetterad bild av studenternas användande och resonemang kring detta. LÄS MER