Sökning: "Charlotte Andersson"

Visar resultat 11 - 15 av 96 uppsatser innehållade orden Charlotte Andersson.

  1. 11. Såklart jag hade ADHD! : En kvalitativ studie om individens upplevelse av att få diagnos i vuxen ålder

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Charlotte Andersson; Nadja Henriksson; [2020]
    Nyckelord :ADHD; attention deficit hyperactivity disorder; vuxna; relationer; stödinsatser; upplevelser; känslor; vardag;

    Sammanfattning : ADHD syns inte utanpå men känns desto mer inuti, och idag är det allt fler vuxna som diagnostiseras. Samtidigt har det främst bedrivits forskning om ADHD inom den medicinska forskningen, och det saknas samhällsvetenskaplig forskning om diagnosen. LÄS MER

  2. 12. Kan en visualisering av studerad tid öka studiemotivationen hos en högskolestudent?

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Charlotte Andersson; Mahmoud Sherzad; [2020]
    Nyckelord :Learning analytics; Visualization; Motivation; Self-determination theory; Higher education; Academic Motivation Scale; Bar chart; Tracking Study Hours; Intrinsic Motivation; Extrinsic Motivation.;

    Sammanfattning : Det som ska undersökas i denna fallstudie är ifall visualisering av studerad tid kan öka motivationen hos en högskolestudent att studera på högskola. I denna uppsats definieras studietillfällen som schemalagda föreläsningar och övningar, eller självorganiserade studiepass. LÄS MER

  3. 13. ”Det är bra om det används på rätt sätt” - En studie om förskollärares resonemang om digitala verktyg på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Charlotte Andersson; Natalie Ljungberg; [2020]
    Nyckelord :Förskollärare; Lek; Digitala verktyg; Lpfö18; Lärande; Samspel; Skärmtid; Sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Vår studie belyser kontrasten mellan förskollärarnas uppdrag utifrån den nya läroplanen för förskolan (2018) kring att introducera digitala verktygen i förskolan, samtidigt som WHO (2019) rekommenderar att minska barns skärmtid. Målet med vår studie var att undersöka hur förskollärare resonerar kring digitala verktyg i förskolan utifrån läroplanen och WHO, då vi ser att det finns en kunskapslucka om förskollärares resonemang kring digitala verktyg. LÄS MER

  4. 14. Materialflödeseffektivisering mellan godsmottagning och montering : en kartläggning av aktiviteter mellan godsmottagning och montering

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/JTH, Logistik och verksamhetsledning

    Författare :Ellen Andersson; Charlotte Klingspor; [2019]
    Nyckelord :Material handling; material flow; information flow; just in sequence JIS ; line back principle; Materialhantering; materialflöde; informationsflöde; just in sequence JIS ; line back principle;

    Sammanfattning : Syfte – Syftet med studien är att undersöka förbättringsmöjligheter i materialflödet mellan godsmottagning och montering. Syftet har brutits ner i tre frågeställningar: Vilka aktiviteter påverkar materialflödet mellan godsmottagning och montering? Hur påverkar aktiviteterna materialflödet mellan godsmottagning och montering? Hur kan materialflödet mellan godsmottagning och montering effektiviseras? Metod – En förstudie genomfördes för att definiera en problemformulering, vilket låg till grund för utformandet av studiens syfte och frågeställningar. LÄS MER

  5. 15. Att tillämpa personcentrerad vård hos personer med demenssjukdom i ordinärt boende : En kvalitativ intervjustudie om sjuksköterskors erfarenheter

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Omvårdnad

    Författare :Charlotte Andersson; Frida Axelsson; [2019]
    Nyckelord :Nurse; people with dementia; ordinary accommodation; person-centered care; home healthcare; obstacles; facilities; Sjuksköterska; personer med demenssjukdom; ordinärt boende; personcentrerad vård; hemsjukvård; hinder; möjligheter;

    Sammanfattning : Bakgrund: Utvecklingen är att fler och fler drabbas av demenssjukdom vilket innebär att antalet personer som får vård i ordinärt boende kommer att öka. Vården som ges ska vara personcentrerad och underlätta vardagen samt bidra till en ökad livskvalitet för personen. LÄS MER