Sökning: "Charlotte Pierre"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Charlotte Pierre.

  1. 1. "Man behöver inte älska allt och alla men respektera allt och alla, det är det viktigaste" : Romers upplevelser av skolan under perioden 1970-2022

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Ann-Charlotte Lundquist; [2022]
    Nyckelord :national minority group; Roma; discrimination; respect; treatment; education and acceptance; nationell minoritetsgrupp; romer; diskriminering; respekt; bemötatade; utbildning och acceptans;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna uppsats var att redogöra för fem romers erfarenheter av utbildning under perioden 1970–2000-talet. För att uppfylla detta syfte genomfördes en kvalitativ intervjustudie med fem romer som bor i Sverige och som har gått i skola någon gång under perioden 1970–2000-talet. LÄS MER

  2. 2. ”Bara för att något är gammalt så behöver det ju inte vara bra” : En intervjustudie av svensklärares uppfattningar om uppdelningen mellan hög och låg litteratur

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Charlotte Häggström; Stina Wignäs Matsdotter; [2021]
    Nyckelord :kanon; populärlitteratur; kulturellt kapital; litteraturundervisning;

    Sammanfattning : This study examines Swedish teachers' opinions on the division between high and low in literature and how Swedish teachers view the canon discussion in relation to the concepts of high and low. The empirical material has been collected through nine qualitative interviews where all the respondents were trained Swedish teachers active in upper secondary school. LÄS MER

  3. 3. Är det verkligen ett fritt val? : En enkätstudie om elevers gymnasieval

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Charlotte Ekstedt; Naila Gardashova; [2020]
    Nyckelord :Gymnasieval; Kapital; Habitus; Handlingshorisont; Status; Klass; Utbildning; Studievägledning;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker faktorer som kan ha betydelse för högstadieelevers gymnasieval. Genom en kvantitativ undersökning med webbenkät söker studien besvara hur elevers kapital ser ut och huruvida elevers gymnasieval kan förstås utifrån dessa. Undersökning har genomförts på fem grundskolor i Sverige. LÄS MER

  4. 4. "Viktigast ändå är drivkraften" : Kvinnliga bild- och formkonstnärer om betydelsen av olika kapital

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Charlotte Samuelsson; [2019]
    Nyckelord :kvinnliga konstnärer; bildkonstnär; formkonstnär; kapital; utbildningskapital; ekonomiskt kapital; brödjobb; socialt kapital; sociala relationer; tillitskapital; drivkraft; digital kompetens;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att beskriva vilken betydelse kvinnliga konstnärer upplever att eget kapital i form av framför allt utbildning, ekonomi och sociala relationer har haft för deras konstnärskap. Det empiriska materialet är av kvalitativ karaktär och består av enkätsvar från 256 kvinnliga bild- och formkonstnärer. LÄS MER

  5. 5. Digitalt kompetent? : En studie kring hur bildlärare resonerar kring, och arbetar med, elevers digitala kompetens i bildklassrummet, samt hur elever kan definiera och gestalta digital kompetens

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Charlotte Kvarnström; [2018]
    Nyckelord :Digital competence; digitalizing; visual arts; sociocultural theory; design for learning; theory of capital; Digital kompetens; digitalisering; bildämnet; sociokulturell teori; design för lärande; kapitalsteori;

    Sammanfattning : Vi lever i ett allt mer digitaliserat samhälle, och digitala verktyg är en naturlig del av människors vardag. Skolverket har inför hösten 2018 ändrat i styrdokumenten för grundskole-, gymnasie- och vuxenutbildningen för att ge elever en större digital kompetens att kunna hantera den nya digitaliseringen. LÄS MER