Sökning: "Child and youth habilitation"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden Child and youth habilitation.

  1. 1. Anhörigstöd under övergångsprocessen mellan barnhabiliteringen och vuxenhabilitering - En kvalitativ studie kring anhörigstöd utifrån kuratorers erfarenhet

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

    Författare :Sanam Safaie Westberg; [2022]
    Nyckelord :transition; youth; habilitation; health care; relatives support; curator; organisation; roles; systems theory; ecological system theory; role theory; life course perspective.; övergång; ung vuxen; habilitering; sjukvård; anhörigstöd; kurator; organisation; roller; systemteori; ekologisk systemteori; rollteori; livsloppsperspektivet.;

    Sammanfattning : Syftet är att kartlägga anhörigstödet kring övergången från barnhabilitering till vuxenhabilitering utifrån kuratorers erfarenhet. Genom att undersöka ämnet övergång utifrån olika aspekter såsom organisation, samverkan, roller samt vinster med ett aktivt anhörigstöd eller brist i avsaknad av den, är förhoppningen att skapa djupare förståelse för de svårigheter som kan eventuellt tillkomma under processens gång. LÄS MER

  2. 2. AKK till barn och unga med flerfunktionsnedsättning - en enkätstudie om svenska logopeders AKK-implementering inom barn- och ungdomshabiliteringen

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Emma Westher; Verme Josefin; [2021-08-05]
    Nyckelord :AKK; Flerfunktionsnedsättning; Logoped; Klinisk erfarenhet; Barn- och ungdomshabiliteringen; AAC; Profound Intellectual and Multiple Disabilities; Speechlanguage pathologist; Clinical experience; Child and youth habilitation;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka svenska logopeders AKK-implementering till barn och unga med flerfunktionsnedsättning inom barn- och ungdomshabiliteringen. Enkätsvar från 81 respondenter ur 8 regioner samlades in och analyserades. LÄS MER

  3. 3. Implementering av AKK för barn och ungdomar som har flerfunktionsnedsättning - en studie av habiliteringslogopeders erfarenhet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Cecilia Lybing; Louise Törngren; [2021-02-12]
    Nyckelord :flerfunktionsnedsättning; alternativ och kompletterande kommunikation AKK ; logoped; barn- och ungdomshabilitering; tematisk analys; profound intellectual and multiple disabilities; augmentative alternative communication AAC ; speech and language pathologist SLP ; child and youth habilitation; thematic analysis;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att inhämta habiliteringslogopedernas kliniska erfarenhet och kunskap om implementering av alternativ och kompletterande kommunikation till barn och ungdomar med flerfunktionsnedsättning. Studien genomfördes med halvstrukturerade intervjuer med fem habliteringslogopeder. LÄS MER

  4. 4. "Att gå in som en katt i mörker, med morrhåren rakt fram" - Personalerfarenheter inom barn- och ungdomshabiliteringen om att fråga om sexuella övergrepp

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Elsa Björk Andersdóttir; Fanni Hellemarck; [2021]
    Nyckelord :Barn- och ungdomshabiliteringen; sexuella övergrepp; barn med funktionsnedsättning; personal; Child and Youth Habilitation Services; Sexual abuse; Disabled children; Staff; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka möjligheter och hinder som personal på barn- och ungdomshabiliteringen upplever gällande att ställa frågor om sexuella övergrepp. Detta undersöktes genom semistrukturerade intervjuer med åtta deltagare från sex olika enheter inom barn- och ungdomshabiliteringen i Region Skåne. LÄS MER

  5. 5. Arbetsterapeutiska interventioner för barn och ungdomar i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Liselott Prestjan; Martina Odenius; [2021]
    Nyckelord :Occupational therapy; interventions; students; school environment; arbetsterapi; interventioner; elever; skolmiljö;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka vilka arbetsterapeutiska interventioner som genomförs för barn och ungdomar i skolan. Metoden som användes var en kvalitativ metod där sju yrkesverksamma arbetsterapeuter anställda på skola och barn- och ungdomshabiliteringen intervjuades utifrån en semistrukturerad intervjuguide för att ta del av deras erfarenheter. LÄS MER