Sökning: "Child group size"
Visar resultat 1 - 5 av 41 uppsatser innehållade orden Child group size.
1. Barngruppsstorlek i förskolan : påverkan på barnen och förskolans verksamhet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Utifrån Skolverkets (2016b) riktlinjer för barngruppsstorleken i våra svenska förskolor bör åldersgrupper 1-3 år innefatta maximalt 12 barn och 4-5 år 15 barn. Idag är dock nästan varannan barngrupp större än riktlinjerna anger vilket skapat debatt och diskussioner om hur barngruppsstorleken påverkar förskolans verksamhet och barnens möjligheter samt välbefinnande. LÄS MER
2. Finns det en förskola för alla? : Förskollärares uppfattningar av barn i behov av särskilt stöd och inkludering i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka förskollärares uppfattningar av barn i behov av särskilt stöd, samt hur de beskriver sitt arbete för att inkludera alla barn i förskolan. Studien har utgått från ett relationellt-, ett kategoriskt och ett dilemmaperspektiv på specialpedagogik. LÄS MER
3. Barngruppens storlek och dess påverkan på förskolläraren : En enkätstudie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Inledning. Storleken på barngrupperna i den svenska förskolan har under de senaste åren ökat, samtidigt som allt fler förskollärare känner sig otillräckliga i sin yrkesprofession. Barnen i förskolans verksamheter har fått längre vistelsetid samtidigt som förskollärarna fått fler kringuppgifter. LÄS MER
4. "Vi vill ju göra det bästa för barnen här och nu" : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelser av barngruppens storlek
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/HLK, CHILDSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare upplever att barngruppens storlek påverkar utformningen av undervisningen samt vilka strategier de använder sig av för att säkerställa alla barns lärande och utveckling. Frågeställningarna är framskrivna utifrån studiens syfte och studiens teoretiska utgångspunkt utgår från fenomenografin. LÄS MER
5. Avdelningsövergångar i förskolan : En studie av förskollärarnas beskrivningar och dess tolkning ur barnets bästa
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : This paper examines how a group of preschool teachers describe their work with transitions in preschool, between departments, from the best interest of the child. The study uses semi-structured interviews, conventional qualitative content analysis, and the hermeneutic spiral. LÄS MER