Sökning: "Child language acquisition"

Visar resultat 21 - 25 av 43 uppsatser innehållade orden Child language acquisition.

  1. 21. Beröringens roll för barns språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för lingvistik

    Författare :Sofia Tahbaz; [2016]
    Nyckelord :Touch; Language acquisition; Active vocabulary; Parent-child interaction; Beröring; Barns språkutveckling; Produktivt ordförråd; Förälder-barn interaktion;

    Sammanfattning : Beröring är en modalitet som visat sig spela en stor roll i människans utveckling. Föreliggande studie hade för avsikt att undersöka beröringens roll i barnets språkutveckling, utifrån hur beröring förändras över tid och hur det påverkar barnets produktiva ordförråd. LÄS MER

  2. 22. Verbal contents of repetitions in Swedish child-directed speech

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för lingvistik

    Författare :Stina Andersson; [2016]
    Nyckelord :Child-directed speech; repetitions; first language acquisition; word classes; sentence types; item-based constructions; Barnriktat tal; repetitioner; förstaspråksinlärning; ordklasser; satstyper; item-based constructions;

    Sammanfattning : Repetitions in child-directed speech (CDS) have been shown to vary over time, and are suggested to affect first language acquisition. Correlations between verbal contents of repetitions in CDS and children’s language development have been suggested. The verbal contents of repetitions in Swedish CDS have not yet been investigated. LÄS MER

  3. 23. LENA - kartlägger den språkliga miljön : Lyssnings- och talspråksmiljö hos en grupp svenska barn i relation till ordförrådsutveckling vid 18-30 månaders ålder

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Johanna Lif Jonsson; Elina Pettersson; [2016]
    Nyckelord :Language Environment Analysis; LENA; language acquisition; language development; language environment; validation; : Language Environment Analysis; LENA; språkinlärning; språkutveckling; språkmiljö; validering;

    Sammanfattning : Tidigare forskning har visat på hur viktig interaktionen mellan vuxen och barn är för barnets språkliga utveckling. Interaktionen bygger på att den vuxna inte bara talar till sitt barn utan med sitt barn, så att barnet uppmuntras till språklig kommunikation. LÄS MER

  4. 24. Frequency, Form, and Distribution of Illocutionary Speech Acts in Swedish Parent-Child Interaction

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för lingvistik

    Författare :David Pagmar; [2016]
    Nyckelord :Illocutionary speech acts; parent-child interaction; first language acquisition; pragmatic development;

    Sammanfattning : In this study, young children’s development of speech acts was examined. Interaction between six Swedish-speaking parents and their children was observed. The frequency, form and distribution of speech acts in the output from the parents were compared with the frequency, form and distribution of the children’s speech acts. LÄS MER

  5. 25. Repetitioner i barnriktat tal under det första levnadsåret

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Avdelningen för allmän språkvetenskap

    Författare :Stina Andersson; [2015]
    Nyckelord :Repetitions; child-directed speech; language acquisition; the child’s first year; Repetitioner; barnriktat tal; språkutveckling; första levnadsåret;

    Sammanfattning : En hög andel repetitioner är ett av de utmärkande dragen i barnriktat tal. Tidigare forskning har visat att andelen repetitioner i barnriktat tal varierar beroende på barnets ålder. Dessutom tyder forskningen på att repetitioner i barnriktat tal kan vara främjande för språkutvecklingen. LÄS MER