Sökning: "Children’s Libraries"

Visar resultat 1 - 5 av 96 uppsatser innehållade orden Children’s Libraries.

  1. 1. Högläsningen för yngre barn : En studie av ett samarbetsprojekt för barn i åldern 1–3 år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Stefanie Dawson; [2024]
    Nyckelord :language development; reading aloud; dialogical reading; pre-school; young children; språkutveckling; högläsning; dialogisk högläsning; förskola; yngre barn;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa högläsningens förekomst hemma hos förskolebarn i åldern 1–3 år, varav deras förskola är en del i ett bokprojekt. Bokprojektet är en satsning från Region Värmland, där bibliotek, Barnavårdscentralen och förskolor samverkar för att öka högläsningen i de yngre barnens hem. LÄS MER

  2. 2. Vad hände med sagostunden? : En kvalitativ intervjustudie med barnbibliotekarier i Sverige och Tyskland under covid-19-pandemin

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Victoria Ramirez-Hesseler; [2023]
    Nyckelord :Children s libraries; Children s librarians; COVID-19; Storytelling; Reading promotion; barnbibliotek; bibliotekarier; Covid-19; sagoberättande; läsfrämjande verksamhet;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine what happened to library storytime sessions during the COVID-19-pandemic. Qualitative interviews were conducted with children's librarians from Sweden and Germany. In total eleven librarians working with children were interviewed. LÄS MER

  3. 3. ”När [barn] möter en dragartist möter de en sagofigur” : Sagostunder med dragartister på folkbibliotek.

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Rebecka Landgren; Jennifer Nykänen; [2023]
    Nyckelord :Drag; storytime; dragqueens; public libraries; reading promotion; children; democracy; diversity; inclusion; visibility; hypervisibility; art form; agonistic pluralism; arm’s length distance; politics.; Drag; sagostunder; dragartister; folkbibliotek; läsfrämjande; barn; demokrati; mångfald; inkludering; synlighet; hypersynlighet; konstform; agonistisk pluralism; armlängds avstånd; politik.;

    Sammanfattning : This study aims to acquire knowledge about the concept of drag storytimes in public libraries. It addresses research questions regarding their relation to the libraries' mission, as well as associated experiences with and perceptions of these events. LÄS MER

  4. 4. Med “bibliotekarieögon” på litteraturen : En undersökning av åtta skolbibliotekariers professionella läsning

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Janna Björklund; Jennie Skynäs; [2023]
    Nyckelord :skolbibliotek; skolbibliotekarie; lästid; läsfrämjande; profession; professionsteori; litteraturförmedling;

    Sammanfattning : Swedish children's reading abilities are decreasing according to the PIRLS 2021 results, which puts pressure on school librarians as they have a unique position in their work when promoting literature for children. But are school librarians’ given time during their workday to actually read the books that they are promoting? The aim of this Master’s thesis is to examine the conditions of, and the expectations on, school librarians’ own professional reading, with an emphasis on reading time at work. LÄS MER

  5. 5. Barnrätt på bibblan : Folkbibliotek som nav för barns rättigheter

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Biblioteks- och informationsvetenskap

    Författare :Alina Askild; Alexandra Forssén; [2023]
    Nyckelord :children and youth; children s library; public library; child perspective; children s perspective; children s rights; library place; library space; barn; barnbibliotek; folkbibliotek; barnperspektiv; barns perspektiv; barns rättigheter; biblioteksrummet; rum och plats;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie ämnar till att undersöka hur bibliotek som plats verkar för barns rättigheter i samhället, och hur bibliotekarier inom olika bibliotekstyper ser på detta. Det empiriska materialet består av en kortare dokumentstudie av tre styrdokument för biblioteksverksamheten i Stockholms stad, samt två intervjuer med personal på ett folkbibliotek och ett barnbibliotek. LÄS MER