Sökning: "Children’s experiences"

Visar resultat 1 - 5 av 452 uppsatser innehållade orden Children’s experiences.

  1. 1. Hur möjliggörs vilan i förskolan? : En fenomenografisk studie om barns vila i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Marie Arvidsson; [2020]
    Nyckelord :Childrens sleep; preschool; rest; phenomenography; barns sömn; förskola; vila; fenomenografi;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att beskriva förskollärares olika uppfattningar om barns möjligheter till vila i förskolan. Detta görs utifrån ett pedagogperspektiv där förskollärares uppfattningar och erfarenheter ligger till grund för studiens resultat. LÄS MER

  2. 2. Barns egna upplevelser av våld i hemmet : En litteraturöversik

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen for hälsopromotion och vårdvetenskap

    Författare :Jonna Nilsson; [2020]
    Nyckelord :Children; Domestic violence; Experience; Impact; Barn; våld i hemmet; upplevelser; effekter;

    Sammanfattning : Bakgrund: Alla barn borde få växa upp i ett tryggt hem med omsorgsfulla föräldrar men tyvärr är det inte alla barn som får göra det. Trots de skyddsnät och de rättigheter som finns till barns fördel finns det barn som utsätts för våld. Våldet som de utsätts för kan vara fysiskt, psykiskt eller sexuellt. LÄS MER

  3. 3. Planerad fysisk aktivitet i förskolan. : En kvalitativ studie om förskollärares syn och arbete med planerad fysisk aktivitet i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL); Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Mathilda Isaksson; Anna Westerholm; [2020]
    Nyckelord :Planned physical activity; work climate; preschool; environment; preschool teacher.; Planerad fysisk aktivitet; arbetsklimat; förskola; miljö; förskollärare.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa fyra förskollärares syn på planerad fysisk aktivitet och hur dederas beskriver att de arbetar e med det i förskolan. Tre frågeställningar formulerades utifrån syftet och dessa är: hur ser förskollärarna på begreppet planerad fysisk aktivitet, hur beskriver förskollärarna att de använder planerad fysisk aktivitet samt vilken påverkan upplever förskollärarna att planerad fysisk aktivitet kan ha på arbetsklimatet i förskolan. LÄS MER

  4. 4. Föräldrars erfarenheter av att leva med barn som har Down Syndrom : En beskrivande litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för vårdvetenskap; Högskolan i Gävle/Avdelningen för vårdvetenskap

    Författare :Carl-Fredrik Arnell; Camilla Lundqvist; [2020]
    Nyckelord :Down syndrome OR trisomy 21; experiences; parents; Down syndrom ELLER trisomi 21; erfarenheter; föräldrar;

    Sammanfattning : Bakgrund: Down Syndrom (DS) är den kromosomavvikelsen som är vanligast i Sverige. Kännetecken ses vid födseln. Barn med DS löper stor risk att få somatiska problem. Screening används för att undersöka kromosomavvikelser hos fostret och kan skapa etiska dilemman mellan vårdpersonal och föräldrar. LÄS MER

  5. 5. Att arbeta med barns skärmanvändning, specialistsjuksköterskors erfarenheter : En intervjustudie

    Magister-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för omvårdnad; Jönköping University/HHJ, Avd. för omvårdnad

    Författare :Naima Osman; Sara Bolmvik; [2020]
    Nyckelord :Child Health Services; Parents; Pediatric Nurses; Screen Time; Qualitative Research; Barnhälsovård; Barnsjuksköterskor; Föräldrar; Kvalitativ forskning; Skärmtid;

    Sammanfattning : Background: Children's screen usage has increased in recent years and parents' screen usage has strong association with children's screen usage. When the specialist nurse works based on family-centered nursing, conversations about screen usage can include the whole family. LÄS MER