Sökning: "Children’s literature"

Visar resultat 11 - 15 av 735 uppsatser innehållade orden Children’s literature.

  1. 11. Icke-farmakologiska metoder för att hantera procedursmärta hos barn : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Röda Korsets Högskola

    Författare :Kristofer Edlund; Karim Harki; [2023]
    Nyckelord :evidence-based nursing; nonpharmacologic; nursing interventions; pain management; procedural pain; evidensbaserad omvårdnad; icke-farmakologisk; omvårdnadsåtgärder; procedursmärta; smärthantering;

    Sammanfattning : Bakgrund: Smärta hos barn i samband med procedurer i sjukvården är ett vanligt problem som sjuksköterskan hanterar. Hos barn är smärta tydligt kopplat till rädsla och otrygghet. Syfte: Att kartlägga icke-farmakologiska metoder för att hantera procedursmärta hos barn. LÄS MER

  2. 12. Delaktighet vid vård och behandling utifrån barns perspektiv : En systematisk litteraturöversikt

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Jonna Jarnestål; Stephanie Liberg; Julia Skönås; [2023]
    Nyckelord :Participation; Children s perspectives; Child-centered care; Hospitalized children; Delaktighet; Barns perspektiv; Barncentrerad vård; Barn på sjukhus;

    Sammanfattning : Barns rätt till delaktighet i sin vård och behandling framhålls av barnkonventionen, riktlinjer för hälso- sjukvåden och svensk lagstiftning. Delaktighet i vården har stor betydelse för barnens välbefinnande och hälsa då delaktighet bidrar till en känsla av kontroll som minskar oro och stress vilket också stärker barnets självkänsla i att kunna hantera andra stressfyllda händelser senare i livet. LÄS MER

  3. 13. Sjuksköterskans bemötande vid vård av barn på akutmottagning : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Helén Bjurström; Jennie Falk; [2023]
    Nyckelord :child; communication; emergency department; family; nurse; akutmottagning; barn; kommunikation; närstående; sjuksköterska;

    Sammanfattning : Bakgrund: Att arbeta på en akutmottagning ställer höga krav på sjuksköterskor att kunna fatta snabba beslut, kunna ge trygghet samt skapa delaktighet. Barn är ofta oroliga och rädda när de besöker akutmottagningen, närstående kan då vara ett stöd. Sjuksköterskans etiska förhållningssätt är grundläggande. LÄS MER

  4. 14. Analog och digital barnlitteratur i förskolan : Ur förskollärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Åsa Stenemar; Hanna Nyström; [2023]
    Nyckelord :analog barnlitteratur; barnlitteratur; digital barnlitteratur; högläsning litteraturintresse; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur förskollärare resonerar kring arbetet med analog och digital barnlitteratur på förskolan. Forskningsfrågorna som studien besvarar är “hur resonerar förskollärare kring barns användande av analog barnlitteratur och digital barnlitteratur på förskolan?”, “vad anser förskollärare påverka barns intresse för användningen av analog och digital barnlitteratur?” och “hur resonerar förskollärare kring möjligheter och begränsningar med analog och digital barnlitteratur?”. LÄS MER

  5. 15. "Larvar har ju inga kläder på riktigt" : Antropomorfism för lärande av biologi i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Maria Jansson; Emma Westman; [2023]
    Nyckelord :Anthropomorphism; bilogy; early childhood education; teaching; anthropomorphic childrens literature; Antropomorfism; biologi; förskola; undervisning; antropomorfisk barnlitteratur;

    Sammanfattning : Abstract The pupose of the study was to increase knowledge about how anthropomorphism can support preschool children´s learning about the developmentstages of the butterfly in a teaching situation with anthropomorphic children´s literature, investigative booktalk and concrete material. To answer the purpose, questions were needed that povided answers to what kind of learning that occurred in relation to the prior knowledge and how the children´s learning was characterized in their retelling. LÄS MER