Sökning: "Children’s literature"

Visar resultat 6 - 10 av 735 uppsatser innehållade orden Children’s literature.

  1. 6. Se till den som liten är : Sjuksköterskors erfarenheter av att möta och stödja barn som anhörig till en svårt sjuk förälder – En litteraturstudie.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

    Författare :Angelina Johansson Öhman; Ylva Rydja; [2024]
    Nyckelord :Children as relatives; literature study; nurses’ perspective; seriously ill parent; Allvarligt sjuk förälder; barn som anhörig; litteraturstudie; sjuksköterskors perspektiv;

    Sammanfattning : Bakgrund: Barns hälsa och mående kan påverkas negativt när en förälder är allvarligt sjuk och de har behov av stöd. Barn som har en allvarligt sjuk förälder har enligt svensk lag rätt till stöd, råd och information av sjukvården. LÄS MER

  2. 7. ”Att läsandet inte bara är en bisak när barnen är som tröttast på vilan […]” : En kvalitativ intervjustudie av pedagogers uppfattning av fysikundervisning i samverkan med barnlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Gina Vallberg; Ida Nyman; [2024]
    Nyckelord :children s literature; envisioning literature; phenomenography; physics education; preschool; barnlitteratur; fenomenografi; fysikundervisning; förskola; litterära föreställningsvärldar;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra förskollärares uppfattningar och erfarenheter av att implementera fysikundervisning med utgångspunkt i barnlitteratur. För att synliggöra pedagogernas uppfattningar användes kvalitativa semistrukturerade intervjuer, där informanterna bestod av sju aktiva legitimerade förskollärare. LÄS MER

  3. 8. Mumindalen, det inkluderande samhället : En kvalitativ litteraturstudie av Muminböckerna utifrån ett normkritiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Ida Mellembråten; [2024]
    Nyckelord :Children’s literature; gender; norm criticism; preschool; barnlitteratur; förskola; genus; normkritik;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att belysa hur Muminböckernas karaktärer representeras och hur deras relationer till varandra representeras utifrån ett normkritiskt perspektiv. Detta för att ta reda på om Muminböckerna skulle kunna bidra till det normkritiska arbetet inom förskolans verksamhet. LÄS MER

  4. 9. Hur framställs barns position i barnlitteratur i relation till klimatfrågan? : Svenska barnböckers påverkan på vilken position barnen ges i relation till klimatfrågan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Linnéa Aronsson; [2024]
    Nyckelord :Children’s literature; Children’s positioning; Discourse analysis; Climate; Barnlitteratur; Barns positionering; Diskursanalys; Klimatet ;

    Sammanfattning : The purpose of the study was to analyze how Swedish children's books aimed to children between the ages of three and six, position children in relation to the books' climate and environmental themes. The method used for collecting material was a discourse analytical model developed by Svensson (2019). LÄS MER

  5. 10. A labour-free childhood? African perspectives on international child rights policies.

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Dorotea Reuterswärd; [2023-11-22]
    Nyckelord :childhood; child labour; child rights; policy; literature review; ideal type; postcolonialism; Africa;

    Sammanfattning : This paper notes that one prominent trait of Western thinking about children is that childhood should be protected and care-free. For example, if children are engaged in work, their childhood is seen as 'lost'. LÄS MER