Sökning: "Children in need of special support"

Visar resultat 16 - 20 av 267 uppsatser innehållade orden Children in need of special support.

  1. 16. De relationella mötena i förskolan : Pedagogers förhållningssätt till barn i förskolan, en möjlighet till likvärdig utbildning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Kristin Ernstsson; Malin Larsson; [2023]
    Nyckelord :Approach; children in special needs; relational competence; Barn i behov av särskilt stöd; förhållningssätt; relationell kompetens;

    Sammanfattning : An interest to establish a study about educators' relational competence aims to identify which descriptions educators gives on their professional approach to children in early childhood education. The importance of identifying how professions define the need for special support has a significance for how educators' relational approach appears in an education characterized by relational meetings, regardless of special needs or not. LÄS MER

  2. 17. “Han får det han behöver” : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares syn på inkludering i undervisningen för barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Sandra Gashi; Sanna Boklund; [2023]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; delaktighet; förskola; inkludering; likvärdighet; lärande; specialpedagogik; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka förskollärares syn på inkludering i undervisningen för barn i behov av särskilt stöd. Utifrån vårt syfte vill vi bidra med mer kunskap till inkluderingsarbetet i undervisningen i förskolan. LÄS MER

  3. 18. “För ett och ett halvt år sedan gick jag in i väggen men det är ganska normalt när man har ett barn med särskilda behov” : En kvalitativ studie om samhällsstödet för vårdnadshavare till barn med LSS-insatser i relation till ekonomi och mående

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Amanda Eyob; Romejsa Abubeker; [2023]
    Nyckelord :Guardian; Intellectual disability; Disability; Autism; LSS; Support; Vårdnadshavare; Intellektuell funktionsnedsättning; Funktionsnedsättning; Autism; LSS; Stöd;

    Sammanfattning : Bakgrund: Att vara vårdnadshavare till ett barn med intellektuell funktionsnedsättning - och/eller autism kan vara ett krävande arbete. I många fall handlar det om att ansvara för barn med omfattande omvårdnadsbehov som vida överstiger det normala både vad gäller barnets intellektuella utveckling och barnets förmåga till sociala interaktioner. LÄS MER

  4. 19. Ibland viskar jag... : En kvalitativ studie om behandlingspersonalens perspektiv på bemötandet av flickor placerade på SiS-hem

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Andrea Raduta; [2023]
    Nyckelord :LVU; residential care; girls; adolescents; National Board of Institutions; social work; treatment; cognitive dissonance; LVU; tvångsvård; flickor; ungdomar; Statens Institutionsstyrelse; socialt arbete; bemötande; kognitiv dissonans; totala institutioner;

    Sammanfattning : Children and youth that are provided compulsory care and treatment under the terms of the Care of Young Persons (Specials Provisions) Act (LVU) may end up in special residential homes for young people (särskilda ungdomshem). These homes are being runned by the National Board of Institutional Care (Statens Institutionsstyrelse or SiS) and have been criticized for providing girls with poorer care than boys. LÄS MER

  5. 20. ’’Det är viktigt attarbeta utifrån de behov som finns’’ : Yrkesprofessionernas arbete kring lärmiljön inom förskolan, i relation tillbarn i behov av särskilt stöd.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Simone Viktoria Esak; [2023]
    Nyckelord :learning environment; preschool; children in need of special support; inclusion;

    Sammanfattning : This study is about the work in the preschool adapted to children in need ofspecial support. The purpose of this study is to investigate how the variousprofessions within the preschool's operations work to promote an equallearning environment adapted to children in need of special support, as well aswhat limitations arise. LÄS MER