Sökning: "Children perspective"

Visar resultat 16 - 20 av 3526 uppsatser innehållade orden Children perspective.

  1. 16. BARNPERSPEKTIV VID ÄRENDEHANDLÄGGNING INOM EKONOMISKT BISTÅND

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Paniz Simkani; Kinana Salameh; Irem Aytekin; [2024]
    Nyckelord :Socialsekreterare; ekonomiskt bistånd; barnperspektiv; maktteori; handlingsutrymme; barns deltagande.;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate how the child perspective is considered, interpreted and applied in the investigation process within financial aid. Using the qualitative method as a tool, the investigation has been carried out in the form of semi-structured interviews with six financial assistance officers in order to answer the purpose of the study. LÄS MER

  2. 17. “Barn finns i psykiatrin men inte i lagstiftningen”. En argumentationsanalys av remissvaren till utredningen För barnets bästa?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Alexandra Wernersson; Lovisa Strömberg; [2024]
    Nyckelord :best interest of the child; child rights perspective; compulsory psychiatric care; knowledge and competence Barnets bästa; barnrättsperspektiv; psykiatriskt tvångsvård; kunskap och kompetens; Social Sciences;

    Sammanfattning : In 2017 the Swedish government issued an official report containing proposed changes to the compulsory care legislation to strengthen the child rights perspective and provide extended knowledge to the workers within psychiatry. The aim of this study was therefore to examine the reasoning regarding the proposed changes in the comment letters following the official report of the Swedish government: For the best interest of the child? The investigation of coercive measures against children in compulsory psychiatric care. LÄS MER

  3. 18. Moral och normer utifrån barnens perspektiv : Ett arbete kring barns moraliska utveckling inom en förskolekontext

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sandra Järlestrand; Sara Klein; [2024]
    Nyckelord :Children´s perspective; moral questioning; social interplay; conflict; communicative chain; Barnens perspektiv; moralfrågor; socialt samspel; konflikt; kommunikativ kedja;

    Sammanfattning : What is considered as right and wrong, and how to treat each other influences the daily life in the kindergarten. Consequently, this study aims to make moral values of children visible, which in fact also is what so called peer culture implies. LÄS MER

  4. 19. Förskollärares uppfattningar om biologi i förskolan : En fenomenografisk studie om naturvetenskaplig undervisning med de yngsta barnen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Victoria Cederfeldt; [2024]
    Nyckelord :Biology; Curriculum; Perceptions; Preschool Teachers; Younger Children; Biologi; Förskollärare; Läroplanen; Uppfattningar; Yngre barn;

    Sammanfattning : Föreliggande studie utgår från ett fenomenografiskt perspektiv med syfte att synliggöra förskollärares uppfattningar och tolkningar av förskolans läroplans mål Lpfö18 om biologi, i arbete med de yngsta barnen 1–3 år. Studien genomfördes genom semistrukturerade intervjuer med fyra förskollärare på tre olika förskolor. LÄS MER

  5. 20. Vatten i faktaböcker : Kemiundervisning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Anna Rivest; [2024]
    Nyckelord :Non-fiction book; water; chemistry; naming; preschool.; Faktabok; vatten; kemi; namngivning; förskola.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att göra en innehållsanalys av faktaböcker för barn sombeskriver vatten ur ett kemiskt perspektiv med fokus på vad faktaböckerna kanbidra med i förskolans kemiundervisning. Ett ämnesdidaktiskt tillvägagångssätthar använts där namngivning och sambandsintresse varit i fokus. LÄS MER