Sökning: "Children s Cognitive Ability"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden Children s Cognitive Ability.

  1. 1. ”Du kan göra illa dej…” : Hur gestaltas riskfylld lek i bilderböcker?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Maria Almgren; [2024]
    Nyckelord :negotiation; picture book; power; preschool; risky play; bilderbok; förhandling; förskola; makt; riskfylld lek;

    Sammanfattning : I denna studie analyseras bilderböcker med fokus på hur riskfylld lek och maktrelationer skildras. Analyserna sker med hjälp av narratologiska begrepp. Viktiga begrepp i analysen av bilderböckerna, utöver riskfylld lek, är makt, motstånd och förhandling. LÄS MER

  2. 2. Barns religiösa förståelse. : Barns kognitiva utveckling och hur den påverkar barns förståelse av religiösa koncept.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Nina Holmlund; [2022]
    Nyckelord :Barn; Fowler; Elkind; Barrett; Goldman; Piaget religionspsykologiska teorier; kognitiv utveckling; bibelberättelser;

    Sammanfattning : This essay examines the connection between children's religiosity and their cognitivedevelopment and what impact this has on how children understand religious conceptssuch as God and Bible stories. The problem formulation of this thesis is how doeschildren’s cognitive understanding affect their perception of christian God and Biblestories, according to religious psychological theories with cognitive development as afocal point. LÄS MER

  3. 3. Digitala spel som läroverktyg : En kognitiv arbetsanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Avdelningen för visuell information och interaktion

    Författare :Petronella Sjögren; Astrid Holmberg; [2021]
    Nyckelord :digital games; cognitive work analysis; digitala lärospel; kognitiv arbetsanalys;

    Sammanfattning : This qualitative study aims to evaluate digital games as a learning tool, by reviewing the experiences of a number of teachers. The thesis investigates what aspects of digital games create prospects for learning, and what concepts need further improvement. LÄS MER

  4. 4. Samband mellan kognitiva faktorer och förmågan att korrekt identifiera ansikten

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Hanna Härdevik; Lisa Blusi; [2021]
    Nyckelord :Betula; Facial recognition; Cognitive ability; Witness psychology; Betula; Ansiktsigenkänning; Kognitiv förmåga; Vittnespsykologi;

    Sammanfattning : Vittnesmål spelar en avgörande roll som bevisning vid brottmål och att vittna utgör en viktig del i att kunna klara upp brott. Att ögonvittnen identifierar en person är en vanlig metod för att få bevismaterial i en rättegång eller för att vägleda polisen i utrednings- och spaningssammanhang. LÄS MER

  5. 5. Outdoor Learning as a Chance for Preschool Children to become a ´We´ and an ´I´ : Preschool Teachers´ Perception towards Outdoor Learning in Swedish Preschools

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Anna-Lena Witthohn; [2021]
    Nyckelord :Outdoor Education; Outdoor Learning; Preschool; Sweden; Effects; Special Needs;

    Sammanfattning : The study investigates preschool teachers’ individual perceptions towards outdoor learning in Swedish preschools. The aim is to understand how preschool teachers describe outdoor learning and which effects on children´s behavior are recognized. Furthermore, the study aims to highlight children particularly benefiting from learning outdoors. LÄS MER