Sökning: "Children s Fiction"
Visar resultat 1 - 5 av 93 uppsatser innehållade orden Children s Fiction.
1. Vatten i faktaböcker : Kemiundervisning i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Syftet med studien är att göra en innehållsanalys av faktaböcker för barn sombeskriver vatten ur ett kemiskt perspektiv med fokus på vad faktaböckerna kanbidra med i förskolans kemiundervisning. Ett ämnesdidaktiskt tillvägagångssätthar använts där namngivning och sambandsintresse varit i fokus. LÄS MER
2. PEILIGELIN ELLER PEILIZHUN? En analys av två översättningar av en amerikansk ungdomsbok från varsin sida om Taiwansundet
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturerSammanfattning : Den här studien analyserar tretton utdrag ur två kinesiska översättningar av den amerikanska ungdomsboken Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children, den ena utgiven i fastlands-Kina och den andra i Taiwan. Den undersöker skillnaderna mellan översättningarna, kategoriserar dessa skillnader med hjälp av Philip E. LÄS MER
3. Vad erbjuds barn genom barnlitteratur i förskolan? : En analys av åtta bilderböcker som nominerats till Förskolebarnens litteraturpris 2023
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : This study contains analysis from eight different children’s books, who are nominated for the preschool children’s literature prize on the platform Polyglutt, to look at the didactic potentials the books contain based on the Swedish preschool’s foundations of values. The purpose of the study is to illuminate and emphasize the importance that preschools teachers in their pedagogical planning makes conscious choices on the fiction the children in preschool are offered. LÄS MER
4. Ungdomsromanens liv : En komparativ undersökning av tilltal i fyra samtida ungdomsromaner
Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaperSammanfattning : Denna uppsats har i syfte att analysera tilltalen i fyra samtida ungdomsromaner: Grim (2021) av Sara Bergmark Elfgren, Fula tjejer (2020) av Johanna Lindbäck, Lisa Bjärbo och Sara Ohlsson, Bergtagen (2020) av Camilla Sten och A Good Girl’s Guide to Murder (2019) av Holly Jackson. Metoden och den huvudsakliga teorin är baserade på Barbara Walls The Narrative Voice: The Dilemma of Children’s Fiction från 1991 och hennes användning av narratologiska koncept om berättarperspektiv för att avgöra om en bok är skriven för barn. LÄS MER
5. Herbarium Gothic : A Trauma Theory Approach to the Pulp of V.C. Andrews Flowers in the Attic
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : This thesis examines the literary representation and construction of mental illness in characters resulting from childhood trauma in the gothic pulp novel Flowers in the Attic (1979) by Cleo Virginia Andrews (1923-1986). Through a close reading of the novel, the analysis will emphasise the narration, interpersonal relationships, and constructed psyche primarily of the main character Cathy Dollanganger. LÄS MER