Sökning: "Children s literature"

Visar resultat 1 - 5 av 863 uppsatser innehållade orden Children s literature.

  1. 1. Slutet är nära! : Hållbarhet, klimatångest och hotet om undergång i skönlitteratur och läromedel för årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV); Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Johan Weilander; Emil Gustavsson; [2019]
    Nyckelord :sustainability; climate anxiety; eco-criticism; education on sustainability; theme-based education; Swedish language education; Tove Jansson; Mats Strandberg; fiction; children s literature; text books; apocalypse; hållbarhet; klimatångest; ekokritik; hållbarhetsundervisning; tematisk svenskundervisning; Tove Jansson; Mats Strandberg; skönlitteratur; läromedel; undergång;

    Sammanfattning : Med utgångspunkt i en ökning av så kallad klimatångest bland barn, är denna studies syfte är att undersöka och analysera ekologiska frågeställningar inom barnlitteratur och läromedel för mellanstadieelever för att se hur försöken att skapa ekologiskt medvetna medborgare görs, hur ansvaret mellan barn och vuxna behandlas, hur det hållbara samspelet mellan natur och mänsklighet problematiseras och hur hotet om undergång skildras och hanteras. Analysen genomförs med hjälp av en kvalitativ textanalys av de skönlitterära verken Kometen kommer av Tove Jansson och Slutet av Mats Strandberg, samt av fyra läromedel i SO- och NO-ämnen ur serien Utkik. LÄS MER

  2. 2. Barnböcker med vatten som tema : En innehållsanalys utifrån ett kemi-och fysikperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Lina Maninnerby; [2019]
    Nyckelord :Chemistry; physics; children’s literature; pre-school; content analysis; Kemi; fysik; barnlitteratur; förskola; innehållsanalys;

    Sammanfattning : In this study, 10 children’s books with water as a theme, for 1-6-year-olds have been reviewed through a content analysis, to get knowledge of how chemistry and physics are anchored and used in the books text. The results of the analysis showed a very weak use of science concepts while more everyday-words linked to water were used frequently. LÄS MER

  3. 3. Conceptual Design of Seat Belt Installation for Rear-facing Child Car Seat

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Johan Niklasson; [2019]
    Nyckelord :Product development; Child car seat; Technology;

    Sammanfattning : Children are more vulnerable in vehicles compared to adults in collisions. Two main reasons are the different body structure between these two and vehicles are more designed to fit adults. Children’s head is larger relative to their body mass and their neck muscle ligaments are still not fully developed. LÄS MER

  4. 4. "Genusböcker finns det ju gott om" : Förskollärares uppfattningar om normkritiskt arbete med barnlitteratur

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Pedagogik; Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Aillinora Pettersson; Micaela Kimström; [2019]
    Nyckelord :anti-oppressive pedagogy; children´s literature; diversity; norms; norm critical perspectives; preschool; preschool teacher; barnlitteratur; förskola; förskollärare; mångfald; normer; normkritiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare uppfattar begreppet normkritik och hur de tillämpar det i arbetet med barnlitteratur i förskolan. Forskning kring det normkritiska perspektivet visar att det krävs stor medvetenhet kring normer och privilegier för att vi inte omedvetet istället förstärker normer och skapa utanförskap. LÄS MER

  5. 5. Vem får vara med? : En studie om inkludering i barn och ungdomslitteratur och inkluderande lässätt.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Annika Callen; [2019]
    Nyckelord :Inclusion; accessibility; children’s literature; youth literature; norms; norm creativity; norm criticism; audiobooks; Inkludering; tillgänglighet; barnlitteratur; ungdomslitteratur; normer; normkreativitet; normkritik; ljudböcker;

    Sammanfattning : I den här studien har jag undersökt vilka berättelser unga och barn möter genom barn- och ungdomslitteratur och även på vilka sätt som denna typ av litteratur finns tillgänglig att läsa. Studien innehåller även ekonomiska aspekter. LÄS MER