Sökning: "Children with cochlear implants"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden Children with cochlear implants.

  1. 1. “Strangers can’t tell”: Negotiating Identity in Small Stories by Parents of Deaf Children

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Debra Bellon; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Online discussion groups serve as an important source of information for parents of deaf children seeking advice about cochlear implantation. Within such groups, advice is often given in the form of short narratives. LÄS MER

  2. 2. Impressivt och expressivt språk hos barn med cochleaimplantat i förhållande till talexponering, CI-användning och exekutiva funktioner

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Emma Petersson; [2021]
    Nyckelord :Språkförmåga Cochleaimplantat Hörselnedsättning Talexponering Exekutiva funktioner; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Att beskriva den expressiva och impressiva språkförmågan hos barn med cochleaimplantat (CI) i förhållande till normalhörande barn i samma ålder, och undersöka samband mellan språkförmågor och daglig CI-användning, talexponering och exekutiva funktioner. Metod: I studien ingick elva barn med CI mellan 3 år, 9 månader och 6 år, 11 månader. LÄS MER

  3. 3. Vocabulary Development and Object Shape Recognition in Children with Cochlear Implants

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Gazal Sayed; [2020]
    Nyckelord :Cochlear implants; object shape recognition; vocabulary; longitudinal study; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Purpose: The purpose of the study was to describe vocabulary development in children with cochlear implants (CI) and compare vocabulary development during a period of two to three years after CI activation to that in children with normal hearing. The association between expressive and receptive vocabulary development and object shape recognition is explored. LÄS MER

  4. 4. TECKENSPRÅK ELLER TALAT SPRÅK? En litteraturstudie om språkutveckling och val av kommunikationsmedel för barn med cochleaimplantat

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Jessica Rydz; Caroline Olofsson; Beatrice Holmqvist; [2019-06-14]
    Nyckelord :Cochleaimplantat; Prelingual; Döv; Barn; Språkutveckling; Teckenspråk; Cochlear implants; Deaf; Child; Language development; Sign language;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie var att klargöra vad forskningsresultat visar om hur talat språk och olika varianter av tecknat språk påverkar språkutvecklingen för barn med cochleaimplantat, samt att översiktligt undersöka hur CI-teamen i Sverige arbetar med denna fråga. Forskningsmetod: Litteraturstudien var baserad på vetenskapliga studier publicerade 2008–2018, hittade via PubMed, Scopus och Cinahl. LÄS MER

  5. 5. "Det är skitbra med cochleaimplantat och hörapparater och allt vad det är men det är också skitbra med svenskt teckenspråk" : En kvalitativ studie om personalens uppfattningar kring inkluderingstrategier i svensk teckenspråkig miljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Aida Cesko; Ena Bahtanovic; [2019]
    Nyckelord :Swedish sign language; environment; preschool; special school; including; strategies; cochlear implants; deaf; hearing impairment; social; visual; communication; specialpedagogik; barn i behov av stöd; livslångt lärande;

    Sammanfattning : The aim of this study is to qualitatively point out a variation of perceptions among the including strategies in swedish sign language environments. The environments involve both preschools and special schools, because preschools are the first step of a lifelong learning process that is coherent with schools. LÄS MER