Sökning: "Childrens influence"

Visar resultat 1 - 5 av 346 uppsatser innehållade orden Childrens influence.

  1. 1. Påverkar förskolemiljön barnens hörsel, uppmätt som otoakustiska distortionsprodukter?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Sebastian Waltilla; [2020-01-17]
    Nyckelord :hörsel; förskola; barn; otoakustiska distorsionsprodukter; buller; arbetsmiljö; Hearing; Preschool; Children; Otoacoustic emission; noise; Occupationasl Environment;

    Sammanfattning : The aim of this study was to assess if the preschool sound environment affects children's hearing, as measured by otoacoustic distortion products (DPOAE).To find out if the children’s hearing was affected by the time they spend in preschool, DPOAE amplitude in children with normal hearing function has been measured. LÄS MER

  2. 2. Rörelseaktiviteter i förskolan utifrån förskollärares syn En Kvalitativ studie om förskollärares syn och kunskap om barnens rörelse i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Niyan Tahir; Teifa Qassab; [2020]
    Nyckelord :Movement activities; preschool teacher; preschool;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to map preschool teachers' views and knowledge about children's movement activities in preschool and to apply it to the paper's aim from the perspective of preschool teachers. The questions that form the basis of the study is based on pre-school movement activities and how the pre-school teacher's activities are applied. LÄS MER

  3. 3. Hållbart lärararbete ur ett förskollärarperspektiv : Exempel från en fallstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP); Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sara Johansson Subasic; Mirjam Persson; [2020]
    Nyckelord :sustainable; sustainable teacherwork; leadership; collaboration; shared responsibilities; reflection; competence; Hållbarhet; hållbart lärararbete; ledarskap; kollegium; samarbete; ansvarsfördelning; reflektion; kompetens; KASAM;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande uppsats är att bidra med kunskap om hållbart lärararbete inom förskollärarprofessionen. I fokus står förskollärares uppfattningar angående vad som kan bidra till att hålla ett helt yrkesliv. LÄS MER

  4. 4. "Ja alltså man kan ju läsa, sen kan man läsa..." : En kvalitativ studie om anpassning av högläsning på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP); Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Theres Olander Quach; Johanna Berg; [2020]
    Nyckelord :Reading aloud; preschool; adaptation; learning; talk; Högläsning; förskolan; anpassning; lärande; samtal.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att utifrån ramfaktorteorin och sociokulturell teori synliggöra hur förskollärare anpassar högläsning för att gynna barns lärande. Metoden som använts är en kvalitativ intervjustudie där intervjuer utförts på sex olika förskolor med sex olika legitimerade förskollärare. LÄS MER

  5. 5. Lekmiljöns utformning inomhus : Förskollärares syn på barns delaktighet och inflytande vid urformningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP); Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Besa krasniqi; Kailan Ramazan Sadolla; [2020]
    Nyckelord :Lekmiljö; inflytande och delaktighet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om förskollärares uppfattningar för hur barns delaktighet och inflytande kommer till uttryck vid utformningen av lekmiljön inomhus. De frågeställningar vi har utgått ifrån är följande: Hur uppfattar förskollärare att barnen görs delaktiga och får inflytande vid utformning och planering av lekmiljöer? Vilka hinder uppfattar förskollärare att det finns som påverkar barns delaktighet och inflytande vid utformningen av lekmiljöerna?  Studien bygger på en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer för att besvara ovanstående frågor. LÄS MER