Sökning: "Christin Larsson"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Christin Larsson.
1. Studie- och yrkesvägledare med särskilt uppdrag! : Vägledning & valkompetens i grundsärskolan
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : The purpose of study is to investigate how guidance couselors in year 7-9 in primary school, work with students with intellectual disabilities, IF, to strengthen students´career management skills before various future choices, especially the choice of upper secondary special school. The study is carried out with qualitative semi-structured interviews with eight guidance counselors, all of whom have mentoring assignment for the special school. LÄS MER
2. Personcentrerad omvårdnad vid demens : En deskriptiv kvalitativ studie
Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/OmvårdnadSammanfattning : Bakgrund: Demens är en av de stora folksjukdomarna och vårdpersonal möter dessa personer med demens både inom akutsjukvård och kommunal vård. På slutet av sitt liv bor de flesta personer som drabbats av demens på institution. LÄS MER
3. Konflikter i förskolan : Pedagogers sätt att lösa konflikter
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för PedagogikSammanfattning : BakgrundKonflikter är en vanlig företeelse i förskolans vardag. Både den litteratur vi tagit del av och pedagogerna i undersökningen tar upp att en konflikt innebär en oenighet mellan barnen. Undersökningen tar upp att känslor är en stor orsak till många konflikter. LÄS MER
4. Skolsjuksköterskans interventioner vid förebyggande av övervikt och fetma bland skolbarn
Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Sektionen för hälsaSammanfattning : Bakgrund: Fetma är ett problem som leder till psykiska och fysiska komplikationer för individen. Barn med övervikt och fetma kan påverkas fysiskt och psykiskt genom utanförskap och mobbning. Bidragande orsaker till övervikt och fetma är för lite motion och näringsfattig kost. LÄS MER
5. Timplaner, behövs dessa? – Intervjustudie med pedagoger som arbetar utan timplaner
Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildningSammanfattning : Studien fokuseras på skolor som är med i timplanedelegationens försöksverksamhet utan timplaner. Den teoretiska utgångspunkten är ramfaktorteorin. Begreppet ”ram” betyder att man måste se vad som är pedagogiskt möjligt i undervisningsprocessen inom vissa faktiska ramar. LÄS MER