Sökning: "Christina Björk"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden Christina Björk.
1. Förskolans utformning av den fysiska inomhusmiljön ur ett genusperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Det övergripande syftet med studien är att undersöka förskollärarnas uppfattning om och utformande av den fysiska inomhusmiljön på förskolan utifrån ett genusperspektiv. Studien utgår från det postmoderna perspektivet som i denna studie innebär att det ställs höga krav på den pedagogiska processen. LÄS MER
2. Varför screeningtest? En studie i pedagogers upplevelser av ett lästest och deras tankar om åtgärder
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur pedagoger upplever lästestet ”Vilken bild är rätt?” samt hur de reflekterar över de elever som inte nått upp till tillfredsställande resultat på detta test. Teori: Läsning är en produkt av avkodning, förståelse och motivation (Taube, 2007). LÄS MER
3. Hur skapas kontakt? : En studie om kommunikationsmönster mellan elever med synskada, seende klasskamrater och vuxna
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Syftet med studien har varit att genom en kvantitativ och kvalitativ enkätundersökning beskriva hur resurspersoner till elever med grav synskada uppfattar kommunikationsmönster mellan elever med grav synskada, seende klasskamrater och vuxna. Studien omfattar enkätsvar från 53 respondenter som arbetar med elever med grav synskada i grundskolans årskurs 1-9. LÄS MER
4. Elevers motivation. Betraktat utifrån sex elevers perspektiv med fokusering på undervisningssituationen inom yrkesförberedande program
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Sammanfattning Vår studie bygger på sex intervjuer av elever från två yrkesförberedande program på gymnasiet. Syftet var att undersöka vad som kan påverka deras motivation till lärande i undervisningssituationen genom att utröna vilka faktorer som påverkar motivationen. LÄS MER