Sökning: "Christina Ouzounidis"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Christina Ouzounidis.

  1. 1. ”Jag vill ha slitningar där sprickor växer, där avstånd mellan tid och tid / blir kött” : Att teckna i negationer: En studie av negationens kritiska potential i Christina Ouzounidis postdramatiska teatertext Spår av Antigone (2014)

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Litteraturvetenskap

    Författare :Sissela Nelander; [2020]
    Nyckelord :Adorno; Critical Theory; Postdramatic theory; Postdramatic theatre; Adaption; Negation; Christina Ouzounidis; Antigone; Adorno; Kritisk teori; Postdramatisk teori; Postdramatisk teater; Adaption; Negation; Christina Ouzounidis;

    Sammanfattning : With basis in critical theory, as defined by Theodor W. Adorno, as well as Hans-Thies Lehmann’s theory on postdramatic theatre this study investigates the ethic and aesthetic processes of negation in Christina Ouzounidis theatre texts. LÄS MER

  2. 2. Flätade röster/aktiva pauser : En studie i Christina Ouzounidis dramatik

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Karl-Fredrik Olsson; [2017]
    Nyckelord :Christina Ouzounidis; dramatik; postdramatik; dekonstruktion;

    Sammanfattning : I uppsatsen undersöks Christina Ouzounidis tre dramatexter Heterofil, Naturen, vanorna, tiden, moralen och Spår av Antigone, vilka alla tre bär undertiteln sensus communis. Med en teoretisk bakgrund av dramatexten, postdramatik och dekonstruktion analyseras dramatexterna utifrån teaterhändelse, tema, innehåll och form. LÄS MER

  3. 3. Det jag inte vill: Det som göms i snö -en undersökning av AKRASIA som mall i uppbyggandet av en dramatisk text

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Teaterhögskolan i Malmö

    Författare :Christina Ouzounidis; [2006]
    Nyckelord :Teater; Dramatik; Akrasia; Theater theory and history; Teatervetenskap; Arts and Architecture;

    Sammanfattning : Utgångspunkten för den pjäs som utgör en del av mitt magisterarbete är från första början egentligen en grundläggande socialpsykologisk iakttagelse. Det rör sig om det inte ovanliga (såvida jag inte fått allt om bakfoten) mänskliga draget att säga en sak och göra en annan, ett drag som tycks gälla mer som regel än undantag åtminstone på teatern. LÄS MER