Sökning: "Christina Rosén"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Christina Rosén.

  1. 1. ATT UNDERVISA OCH LÄRA MED DIGITALA MEDEL : - En kvalitativ studie ur ett lärar- och elevperspektiv på SFI

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Mirjana Kapcevic; Christina Lundkvist; [2019]
    Nyckelord :SFI; digitalisering; undervisning; digitala medel; lärande; lärarperspektiv; elevperspektiv; digitala verktyg; pedagogik.;

    Sammanfattning : En studie av Lundgren, Rosén och Jahnke (2017) visar att det finns ett behov att lyfta lärarnasarbetssätt inom Svenska För Invandrare (SFI). Studien betonar vikten mellan SFI undervisningen ochvardagslivet där eleverna kombinerar språket med vardagen. LÄS MER

  2. 2. Hållbar utveckling i förskolan : en intervjustudie om förskollärares syn på sitt arbete med hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Jeannette Rosén; Christina Toth; [2013]
    Nyckelord :Demokrati; förskollärare; hållbar utveckling; läroplan; miljö; värdegrund; återvinning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka förskollärares uppfattningar om begreppet hållbar utveckling och hur denna uppfattning ligger till grund för hur de arbetar med begreppet i förskolan. Som metod för studien används kvalitativa intervjuer där förskollärare av olika kön, i olika åldrar och på två olika förskolor intervjuas. LÄS MER

  3. 3. Hur väljer lärare vilken skönlitteratur eleverna skall läsa? : En studie av åtta gymnasielärares urvalsprinciper

    Kandidat-uppsats, Pedagogiskt arbete

    Författare :Christina Rosén; Lars Göran Siljeholm; [2009]
    Nyckelord :gymnasielärare; skönlitteratur; intervjuer; svenska; styrdokument; kanon;

    Sammanfattning : I föreliggande examensarbete har en undersökning företagits med syfte dels att identifiera vilka urvalsprinciper som lärarna vid en gymnasiesärskola och en gymnasieskola i en mellansvensk kommun begagnar sig av när det gäller den skönlitteratur som eleverna får läsa i svenskundervisningen, dels att utröna vilken slags skönlitteratur som används i undervisningen i svenska. Som grund för studien har vi genomfört intervjuer med åtta lärare som utgör den grundläggande informationskällan. LÄS MER

  4. 4. Att göra sitt bästa och vara intresseerad

    Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i Stockholm

    Författare :Christina Rosén; Lisa Svensson; [2007]
    Nyckelord :Prao; Studie- och yrkesvägledning; Pryo; Arbetsliv - skola;

    Sammanfattning : Undersökningen omfattar företag som har tagit emot elever både under den traditionella och under den nya praon. praon är skolans samverkan me dnäringslivet och syftet är att ge en blid över hur företagen i kommunen ser på den nya praon och dess förändring. LÄS MER

  5. 5. Socialarbetaren som tolkanvändare

    Kandidat-uppsats, Institutionen för socialt arbete - Socialhögskolan

    Författare :Seija Hyvönen; Christina Rosén; [2005]
    Nyckelord :Socialarbetare; Tolk; Tolkanvändare; Kontakttolkning; Tolksamtal; Tolkförmedling;

    Sammanfattning : Eftersom tolkanvändning är vanligt förekommande i socialt arbete ville vi undersöka socialarbetarens erfarenheter av tolkanvändning. Syftet med vår studie var att få ta del av socialarbetarens uppfattning om sin egen roll som tolkanvändare, hennes syn på tolkens roll och på tolkförmedlingens indirekta roll i tolksamtal. LÄS MER