Sökning: "Christina Trygg"

Visar resultat 6 - 10 av 13 uppsatser innehållade orden Christina Trygg.

  1. 6. Beprövad erfarenhet i särskolan? : Intervjuer med erfarna lärare som undervisar elever som fungerar på en tidig utvecklingsnivå

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Christina Trygg; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka några erfarna och kvalificerade pedagogers syn på undervisning av elever som fungerar på en tidig utvecklingsnivå. Området är bristfälligt belyst i forskning, och elevgruppen är på många sätt osynlig i utbildning och samhälle. LÄS MER

  2. 7. Relationer i sångundervisning : En intervjustudie om sånglärares syn på relationen mellan lärare och elev

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Christina Hasselqvist; [2018]
    Nyckelord :voice teaching; relationships; interpersonal theory of psychological; self-determination theory; focus group interview; thematic analysis; sångundervisning; relationer; interpersonellt psykologiskt perspektiv; self determination theory; fokusgruppsintervju; tematisk analys;

    Sammanfattning : Utifrån ett interpersonellt psykologiskt perspektiv och self determination theory har föreliggande studie som syfte att undersöka hur sånglärare samtalar om relationer mellan lärare och elev i sångundervisning. I bakgrundskapitlet presenteras litteratur och forskning som belyser olika aspekter av relationer, relationskompetens och relationer i utbildning. LÄS MER

  3. 8. Att våga göra sin röst hörd : En studie av elevers tankar om att kommunicera

    M1-uppsats, Högskolan i Halmstad/Centrum för lärande, kultur och samhälle (CLKS)

    Författare :Christina Stenkula; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen har varit att beskriva och analysera flickors och pojkars uppfattningar om kommunikation i klassrummet och deras uppfattningar om vad som kan skapa trygghet i klassrummet. Utifrån fokusgruppsintervjuer har det framkommit att eleverna i de båda grupperna har många tankar, som sammanfaller även om det finns några som skiljer sig lite åt. LÄS MER

  4. 9. Blyga barn i de tidiga skolåren En specialpedagogisk utmaning?Shy Children in the early School YearsA Special Educational Challenge?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Petra Ljungberg; Christina Lundberg; [2015]
    Nyckelord :barn i tidiga skolåren; blyghet; pedagog; specialpedagog; specialpedagogiska verktyg;

    Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidrag: Denna studie förväntas ge kunskaper kring hur specialpedagogen kan stötta pedagogen i det dagliga arbetet, att förstå, möta och synliggöra det blyga barnet i de tidiga skolåren.Syfte: Syftet är att på en skola lyfta fram pedagogers och specialpedagogers syn på de blyga barnen från förskoleklass upp till årskurs tre. LÄS MER

  5. 10. Den goda sjuksköterska.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Christina Apelgren; Emma Johansson; Lina Michanek; [2012-01-27]
    Nyckelord :barn; sjuksköterska; omvårdnad; god; kommunikation;

    Sammanfattning : Syfte: Att belysa den goda sjuksköterskan ur barns perspektiv genom att lyfta fram deras tankar och förväntningar om vad som utmärker en god sjuksköterska. Bakgrund: Det finns idag mycket kunskap om barns utveckling och behov. LÄS MER