Sökning: "Christopher Nolan"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Christopher Nolan.

  1. 1. THE ADAPTATION CYCLE OF COMIC BOOKS AND CINEMA: Authorship, Intermediality and Fidelity in Batman Adaptations

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Nicola Camoglio; [2023-09-20]
    Nyckelord :English; Batman; The dark knight; Tim Burton; Joel Schumacher; Bruce Timm; Christopher Nolan; Adam West; authorship; adaptation; intermediality; adaptive revision; dialogism; geneticism; fidelity;

    Sammanfattning : This thesis explores the adaptation process from comic books to cinema, by leveraging theoretical frameworks found in the modern field of adaptation studies. The focus lies primarily on film adaptations of Batman, one of the most famous and well-regarded characters from the comic book medium. LÄS MER

  2. 2. Film music as a guide in complex temporal narratives : An analysis of the narrative function of Hans Zimmer’s film music in Inception (2010) and Interstellar (2014)

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för musikvetenskap

    Författare :Renske Akkerman; [2023]
    Nyckelord :film music; Hans Zimmer; minimalistic maximalism; leitmotifs; inception; interstellar;

    Sammanfattning : This thesis analyses Hans Zimmer’s film music in Inception (2010) and Interstellar (2014) that resulted from his collaboration with director Christopher Nolan. The focus lies on the narrative and temporal functions that film music can attain when used in temporal complex narratives. LÄS MER

  3. 3. Shepard-ton som ett narrativt medel? : En ljudanalys av The Dark Knight, Dunkirk och Interstellar

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Olle Wollter; [2022]
    Nyckelord :Shepard-ton; Narrativ; Berättarfunktioner; Auditivt berättande; Narrativt Schema; Christopher Nolan;

    Sammanfattning : Auditivt berättande är någonting som Christopher Nolan arbetar mycket med och Shepard-ton är en teknik som han har utnyttjat speciellt mycket i tre av sina största filmer, The Dark Knight (2008), Dunkirk (2008) och Interstellar(2014), Gemensamt använder alla filmerna Shepard-tonen, genom och jämsides med andra ljud för att kommunicera till tittaren om miljön, känslor som uttrycks i scenerna och själva berättelsen. Det grundläggande jag har undersökt är om Shepard-tonen är mer än en ljudteknik, utan också en effektiv berättarteknik. LÄS MER

  4. 4. Med staden i förgrunden : Gotham City enligt Christopher Nolan

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Frans Wiklund; [2020]
    Nyckelord :urban studies; batman; gotham city; christopher nolan; the dark knight trilogy; auteurteori;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks den visuella gestaltningen av Gotham City i regissören Christopher Nolans The Dark Knight Trilogy med hjälp av en komparativ analysmetod. De berättelser som utspelat sig i Gotham och Batmans relation till staden har genom åren givit den en viss karaktär. LÄS MER

  5. 5. Non-diegetic film music as a narrative agency in Christopher Nolan's Interstellar (2014)

    Master-uppsats, Lunds universitet/Filmvetenskap

    Författare :Rasmus Carlsson; [2019]
    Nyckelord :Interstellar; non-diegetic music; Christopher Nolan; Hans Zimmer; implicit narrative functions; semiotic concepts; leitmotif; denotation; connotation; film and media history; film music; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : This study sets out to investigate the non-diegetic music in Christopher Nolan’s Interstellar (2014) in order to highlight its implicit narrative functions and meanings. The theoretical approach consists of semiotic concepts such as ‘Cognitive denotative’ and ‘Cognitive connotative’ functions by Emilio Audissino, ‘Myth’ and ‘Anchorage’ by Barthes as well as Claudia Gorbman’s ‘Connotative Cueing’. LÄS MER